Wegvallen DAB zenders

Gestart door HansQS, november 30, 2015, 17:36:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

HansQS

Heeft iemand dezelfde ervaring:
Op bepaalde stukken weg, valt gedurende enkele maanden even de zender weg. Opvallend is dat voorheen op dezelfde plek de zender niet wegviel. Heel vreemd.

Patrik

Heb ik ook. In de Westerschelde tunnel is er nog geen ontvangst, begrijpelijk. Maar richting belgie vaak storing en op de baan in Belgie naar Eindhoven valt het soms onder elk viaduct weg. Lang leve Spotify...

blinQQie

Ik heb ongeveer dezelfde ervaring.
DAB vind ik qua geluidskwaliteit veel beter dan analoog, of de analoge tuner is crap ::)
Dus ik gebruik standaard wel DAB.
Maar kennelijk is DAB nogal storingsgevoelig.
Dit kan zijn het weer (net als analoge ontvangst), maar ook bijv. zendmasten en hoogspanningsmasten.
Op mijn dagelijkse route naar mijn werk kom ik altijd langs een grote zendmast van de PTT of hoe dat nu ook heet.
Altijd steevast onderbrekeing als ik daar langs reed.
Maar sinds ongeveer 6 mnd. geen onderbreking meer.
In dezelfde tunnel rijden varieert het nogal.
De ene keer wegvallen, de andere keer niet.
Wellicht komt er nog verbetering in de DAB zenders, maar menigeen beweert dat de toekomst internetradio is.
We zullen het wel zien.

blinQQie

Ik heb net nog even snel wat gebruikerservaringen met DAB/DAB+ opgesnord.
Conclusie is dat wanneer je een fatsoenlijke analoge ontvanger hebt, de DAB/DAB+ geluidskwaliteit een stuk minder is.
Dit heeft vooral te maken met de gebruikte bitrate en samplingfrequentie waar DAB/DAB+ mee werkt.
Die variƫren per zender, maar gemiddeld moet je denken aan 128kbps bij DAB+
De meesten ervaren ook een "dunner" en vlakker geluid dan bij analoge ontvangst (ik ook).
Daarom heb ik de toonregeling voor DAB+ een beetje bijgesteld.
Nog een reden temeer om mijn systeem te vervangen :yep:
Liefst wilde ik een vervanger met DAB+, maar als de analoge tuner daarvan goed is, dan hoef ik geen DAB+.
O ja, DAB+ is een verbeterde versie van DAB.

QQ013

Investeer niet meer in een systeem zonder DAB+. De FM zenders gaan verdwijnen dus je analoge signaal is van beperkte houdbaarheid.
zie bijv: https://www.radiofreak.nl/nieuws/12768/Binnen-enkele-jaren-geen-FM-radio-meer/
Duur tnog even maar toch..

DAB+ zal altijd betere kwaliteit moeten gaan opleveren dan FM, de bitdiepte is niet geheel vergelijkbaar.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting

Wel is er nog een fikse inhaalslag te maken bij sommige rediostations die nog zitten te rommelen met DAB.

1.6L P MT 2WD NEW TEKNA GLASSR

blinQQie

Daar heb je zeker gelijk in, maar ik doelde op internetradio omdat het waarschijnlijk is dat dat de verdere toekomst is.
De verwachting is dat straks alle auto's een eigen internetverbinding zullen hebben.
En voorlopig zijn autoradio's met DAB+ nog erg schaars, al dan niet met een extra DAB module erbij.

QQ013

Beetje afhankelijk hoe de data kosten in het buitenland werken zal dat wel een fikse aansla gop je dataverbruik opleveren. Voor binnenland dus een optie ( bij fikse databundel) voor buitenland vooralsnog erg kostbaar. Dan is die DAB+ radio zo terug verdiend.
1.6L P MT 2WD NEW TEKNA GLASSR

metalgrey

Maar het wegvallen blijft behoorlijk storend. Misschien andere antenne plaatsen?

blinQQie

Inetrnetradio in de toekomst, QQ013.
Mobiel internet is nu nog veel te duur.
Straks heb je gewoon onbeperkt gebruik, net als thuis.

Wilbert

Straks is nu nog niet en  internet is en blijft niet gratis.  Geef mij maar dab, strakker geluid en prima ontvangst in de Achterhoek. Wel idd telkens op dezelfde plek uitval bij Doetinchem ter hoogte van de Mac, maar dat duurt slechts enkele sekonden. En bij mist en sneeuw idd soms uitval, maar dan doet onze schotel het ook niet. Tsja, je hebt in ons land niet overal kabel liggen.

blinQQie

Natuurlijk wordt mobiel internet (waarschijnlijk) niet gratis.
Maar de verwachting is wel dat je later voor een vast bedrag onbeperkt mobiel internet hebt.
De ontwikkelingen gaan erg snel.
DAB is nu en voor de nabije toekomst interessant, maar op de lange duur zal internet radio de opvolger worden.
De internetsnelheden en dus uiteindelijk ook de radiokwaliteit zal tegen die tijd veel beter zijn.
Dit heb ik niet van mezelf, maar uit bronnen van experts op dit gebied.