Chip tuning

Gestart door Qqlover, april 01, 2015, 12:24:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Qqlover

Op dit forum en op het internet lees ik veel verhalen over de theorie van chiptuning.
Mijn vraag is, kan iemand zijn/haar ervaringen delen van het chip tunen van een QQ 1.2 en het liefst een automaat? Of is het net als sex bij tieners? Veel praten maar niet doen haha :)

jiepie

Vraag gesteld aan een tuning bedrijf, hier hun antwoord:
Helaas is er op dit ogenblik nog geen herprogrammering beschikbaar voor uw Nissan. Het probleem situeert zich in het type ECU (stuurdoos) van uw wagen. We hebben op dit ogenblik geen mogelijkheid om connectie te maken met het ECU en het originele motormanagement uit te lezen.
Tot op heden hebben wij dus nog geen tuning kunnen ontwikkelen voor uw Nissan.


Qqlover

Ik kreeg van een paar tuning bedrijven door dat het geen probleem is omdat ze een doosje ergens tussen plaatsen en de originele elec. control unit niet hoeven aan te raken.
Waar ik naar op zoek ben zijn gebruikers ervaringen en geen verkoop praatjes haha

jiepie

Tja, help dan eens een mens  :-! :-! :-!

Primera P11

Niet aan de zogenaamde doosjes beginnen,dat zijn powerboxen.
Het enigste wat deze doen is de stuursignalen wijzigen,bijv,meer inspuiten,turbo druk sterk opvoeren.
Druksensoren foppen.
Kortom,niet aan beginnen.
Als je chiptuning wil,laat dan software op maat schrijven en laat die powerboxen links liggen,vroeg of laat levert dit motorschade op.
Rijd een Nissan pulsar visia van 2017
*Link verwijderd*

TheoNass

@Qqlover. De garantie van Nissan kan je dan wel op je buik schrijven.

jurbeh

De garantie op uw buikschrijven? Leg mij eens uit hoe ze dat dan zien.

peterke42

beste qq rijders,

zelf heb ik momenteel een powerbox in de auto omdat de software nu eenmaal nog niet voorhanden is voor de nieuwe modellen qashqai, echter als je een powerbox koopt op het internet van 199€ dan koop je inderdaad een kat in een zak, voor mijn box heb ik 499€ betaald met vermogenmeting origineel en een vermogenmeting na het plaatsen van de powerbox
nu sinds enkele weken zijn er tuners ik noem geen namen die de software voor de 1.5dci en de 1.6dci hebben om te programeren via de OBD stekker, de 1.2 dig T nog steeds niet.
natuurlijk heeft deze programmatie 1 nadeel dat wanneer je de auto binnenbrengt voor onderhoud of een update dat je de software  kwijtbent ,als je bij een gerenomeerd tuningbedrijf gaar zijn deze wel bereid om de software gratis terug te plaatsen indien dit het geval is na een garagebezoek.
nu de het motormanagment is zowieso door de fabrikant beveiligd op de software zit een marge van 30% de betere tuners hanteren de maatregel van 15% verhogen in het geval van een chiptuning dan blijven ze binnen de marges en is het zeer zeker niet schadelijk voor de motor de onderdelen die in de motor gebruikt worden zijn hiervoor ontwikkeld.
als nissan voor de juke rs uit een 1.6 blok 210 pk haalt zegt voldoende, ik geloof nooit dat ze voor deze auto een volledig andere motor en aandrijflijn gaan ontwikkelen
een ander voorbeeld ik rij momenteel voor de zaak de nieuwe renault traffic 1.6 dci 140pk biturbo , zou een perfecte motor zijn voor de qashqai, met de bus heb ik reeds koppel op 1200 t/min wat er hier word gedaan is je hebt ook de 1.6dci 120pk biturbo exact dezelfde motor alleen dat de computer aangepast is dat deze maar 120pk levert ipv 140pk in het geval van mijn bus welke inmiddels een chiptuning heeft ondergaan en 168pk levert momenteel.
dus beste qq rijders als je bij een gekend tuningbedrijf gaat aankloppen loop je geen enkel risico voor de motor
het grootste verschil tussen de powerbox en de tuning van de computer is dat ze in het tweede geval enkele parameters meer kunnen aanpassen dan bij de powerbox, ik verbruik met de powerbox gemiddeld 1 liter per 100km minder.
belangrijk is voor elke wagen met of zonder chiptuning rijd de wagen warm voor je het vermogen aanspreekt ,mijn laatste 5 voertuigen waren allemaal van chiptuning voorzien en ik heb nooit stukken gehad aan de motor.

mvg
peter

Qqlover

Hoi Peter,

Bedankt voor je toelichting.
Er staat in je tekst "zelf heb ik momenteel een powerbox", bedoel je misschien "geen"?

Zijn er anderen die wel in een J11 een powerbox hebben of misschien vrienden hebben die dit hebben?
Het liefst met Automaat.

Groetjes en bedankt!

QQ013

qlover, daar staat toch echt
Citeervoor mijn box heb ik 499€ betaald met vermogenmeting origineel en een vermogenmeting na het plaatsen van de powerbox
1.6L P MT 2WD NEW TEKNA GLASSR

Primera P11

Het probleem met die powerboxen is dat er geen enkele communicatie is met de ECU.
Dat betekent dat stuursignalen gemanipuleerd worden.
Dat er geen communicatie is betekent ook dat er bij overbelasting geen enkele foutmelding of noodloop optreed.
Kort gezegd,als er een storing in het mengsel optreed of de motor thermisch te zwaar belast word grijpt normaliter de ECU in en regelt het vermogen terug of gaat in de veilige modus.
Doordat die power box er tussen zit overschrijft deze de stuursignalen met als gevolg dat als er een storing zoals beschreven optreed er geen foutmelding of noodloop word gegenereerd.
Kortom,de kans dat er daardoor motorschade optreed is vele malen groter dan met op maat geschreven software. 
Rijd een Nissan pulsar visia van 2017
*Link verwijderd*

weetsj

Voor mijn Chevrolet Spark wilde ik ook iets meer vermogen (het is verwaarloosbaar) zonder dat het ten koste zou gaan van mijn garantie. Ik heb via V-tune een piggyback laten monteren. dit is een kastje met software die de software van de motor beter laat werken. of dat het zelfde is als een powerbox weet ik niet, maar klinkt wel het zelfde.
Ik merkte vooral wat meer koppel en een iets lager verbruik. Maar uit een 1.0 bi-fuel valt sowieso niet veel te halen ha ha ha. Voor mijn QQ (9 november ophalen) overweeg ik wel dezelfde piggyback, omdat dit geen feitelijke aanpassing is van de motor en dus de garantie blijft behouden (hoop ik). De Chevrolet dealer had hier ook nooit moeite mee. Hoe dat zit bij de Nissan dealer weet ik nog niet, maar dat zal ik vragen bij aflevering ;)
Maar het meeste bereik je wel door de tuning te combineren met een openlucht filter / cold air intake en een sport uitlaat. Althans dat gold voor mijn bi-fuel. voor de QQ is denk al wel winst te behalen met alleen de piggyback. (ik heb V-tune nog niet gevraagd of de piggyback software voor de QQ leverbaar is. de piggyback kan eenvoudig van auto naar auto overgezet worden en is alleen de software aanpassing nodig. maar de piggyback in de spark blijft wel zitten)

weetsj

Ik had trouwend voor de sparkclub een korting van 10% afgesproken. normale kosten zijn 300 euro. vaak hebben ze een aanbieding voor 250 euro en daar bovenop kregen wij nog 10% korting en betaalde ik dus 225 euro ;)

Redondo

Ik sta op het punt om een nieuwe QQ te bestellen en ondanks een nare ervaring met een gladjanus van een verkoper, wist hij me wel te vertellen dat er nu chiptuning is waarbij de garantie niet vervalt. Kosten € 500,- en hij gaat dan naar 140 pk. Nu kunnen dat al die aanbieders wel zijn, want ze beloven allemaal 140 pk. Echter kan ik het niet meer navragen om welke partij het gaat, want ben er met ruzie weggegaan. >:(

Ik heb de vraag wel bij de nieuwe dealer van mij neergelegd en die komt er morgen of dinsdag op terug. Zodra ik meer weet dan meld ik het.

ppedro

Ambras maken bij het bespreken/informeren van een nieuwe wagen, hoe is het zover kunnen komen?
En over welke tuning met behoud van de garantie ging het dan?