Chip tuning

Gestart door Qqlover, april 01, 2015, 12:24:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

tenere

Ik heb onlangs contact gehad met ATM chiptuning in Baarn/Eemnes. Zij geven aan dat de auto te tunen is en dat je mag rekenen op ca 140 pk en 230 nm(1.2 DIG-T). Een mooie toename van het vermogen en koppel zou je denken. Het tunen gebeurt als je dat wilt in jouw bijzijn en kan plaatsvinden op de 4wd rollenbank. Je kunt een uitdraai krijgen van het vermogen van de auto vooraf en achteraf. Prijs weet ik niet meer.

MAILBERICHTEN

"Wij zijn sinds kort in staat deze ecu aan te passen waardoor we uw motor tot in perfectie kunnen afstellen. Wij testen de auto indien gewenst voor u op de rollenbank echter is dit niet de reden waarom we deze machine hebben staan. De functie is namelijk het af stellen op deze bank. Zie het als een heel  groot stuk gereedschap om het tunen mee te verbeteren en te perfectioneren. Tevens is het geen garantie dat als een tuner een bank heeft dat deze ook voor de juiste doeleinden wordt gebruikt omdat het niet vaak voor komt dat een tuner zelf de software kan schrijven.  Dit is echter wel de enige werkwijze van tunen die u wenst. Iedere auto is weer net iets anders en daarom moet iedere tuning door een programmeur op maat worden geschreven op het voertuig."

Primera P11

Allen,

Dit zijn in ieder geval de mogelijkheden,of je het laat doen is een tweede.
Er is in ieder geval tuning voor,en geen piggyback,powerbox,maar op maat geschreven software.
Aan degene die het wil doen de keus.
Rijd een Nissan pulsar visia van 2017
*Link verwijderd*

Patrik

Er is toch ook en QQ met 1.6 Turbo motor?? Waarom risico nemen met tunen van een 1.2??

tenere

Ik zou zelf niet een 1.2 te laten tunen, maar ik kan het wel begrijpen. Natuurlijk is er een 1.6 beschikbaar met meer vermogen, maar het prijsverschil tussen die auto en de goedkoopste 1.2 bedraagt ca 5000 euro. Dat geld heeft niet iedereen op de plank liggen. In dat geval is het overwegen een motor te laten tunen voor laten we zeggen ca 500 euro wel te begrijpen. Verder is de motor in een Qashqai nagenoeg gelijk aan die in een Renault. Die motor levert 130 pk en 210 nm. Het tunen naar ca 140 pk en 230Nm klinkt dan niet zo gek meer.

Uiteraard blijft het een persoonlijke overweging want hoe je het ook bekijkt, van een motor die meer pk's cq koppel levert, wordt technisch meer gevraagd. Daarnaast heb je ook altijd nog de garantieperiode waarbinnen een dealer lastig kan gaan doen (al moet hij wel het verband tussen het tunen en de motorschade kunnen aantonen). Daarna kun je doen wat je wilt ......

Primera P11

Tenere,

Dat is ook een reden waarom mensen de motor laten tunen.
Een vergelijkbaar model met wat meer pk's is idd maar zo 5000 euro duurder.
Tja,als je dan voor 500 euro de pk's er bij kunt tunen is de keuze snel gemaakt.
Of je het moet doen is een tweede.
In de garantie moet je eraf blijven,elke verandering aan de motor is het simpelweg verspelen van je garantie.
Ook het feit dat die tuning bedrijven zogenaamd je garantie overnemen is een wassen neus.
Als er wat mee is ligt het nooit aan de tuning.
Ook lees je bij de reviews evenveel positieve als negatieve verhalen.
Mensen die een auto gaan laten tunen die er al een ton of 3 op heeft staan is vragen om problemen.
Ook degene die er meer dan 50 pk en 100nm bij laten tunen moeten zichzelf eens achter de oren krabben of dat wel wijs is.
Daar lees je idd ook de verhalen van de koppelingen en de turbo's die sneuvelen.
En waarom alles vertalen naar pk's.
Als je trekkracht wenst met je caravan erachter kun je beter voor een performance pakket kiezen die de auto vanuit lage toerentallen beter laat trekken,dat zit em niet altijd in pk's.
Het is een misvatting dat je met meer pk's altijd maar meer trekkracht krijgt.
Als die trekkracht pas vrijkomt bij 3000 toeren heb je er nog niks aan als de caravan erachter hangt.
Dan heb je liever trekkracht bij lage toerentallen.
Ook het gaspedaalrespons is te fijn tunen waardoor je minder "gat" hebt bij het optrekken of de reactie vertraging minder word waardoor de auto mooier oppakt,ook handig bij het trekken van aanhanger of caravan.
Dat kun je doen met die performance pakketten.
Een goede tuner luistert naar wat de klant wil en wat er mogelijk is met zijn of haar auto.


Rijd een Nissan pulsar visia van 2017
*Link verwijderd*

tenere

#80
Helemaal eens, je blind staren op pk's is niet echt verstandig. Vooraf bedenken wat je wilt bereiken zou het uitgangspunt moeten zijn. Simpel uitgelegd gaat het bij het aantal pk's vooral om het bereiken van een hogere topsnelheid en bij een hoger koppel om meer trekkracht (is niet helemaal correct, maar klopt wel op hoofdlijnen).

Overigens, dat bij het tunen je garantie vervalt is wel iets wat een dealer of fabrikant je wilt laten geloven, maar dat is wettelijk gezien nog maar de vraag (al schrijft de autofabrikant het zo op in zijn voorwaarden). De kern zit hem in het verband dat er moet zijn tussen de motorschade en tuning en dat moet de dealer bewijzen (niet andersom).

(bij het stuk gaan van een krukaslager is dit vermoedelijk wel aan te tonen, maar bij bijvoorbeeld een waterthermostaat die kapot gaat wordt het erg lastig voor die dealer)

Natuurlijk is dit makkelijk gezegd, je zal maar een dealer hebben die de "strijd" aangaat. Moet je wel een goede rechtsbijstandverzekering hebben want anders zit je met een advocaat al snel boven de reparatiekosten.

Patrik

Pk's zeggen mij ook niks. Hiervoor had ik een Juke met 1.6 motor erin. In de Alpen was mijn bagagewagen van zo'n kleine 500 kg er niet doorheen te krijgen over die passen. Wat een drama. Nu heb ik een QQ met de 1.2 turbo, en ik merk amper dat dat ding erachter hangt.
Maar chippen, no way.

hendrik51

Voor de mensen uit het noorden van het land .
Chiptuningnoord geeft dezelfde waarden op en je kunt ook een uitdraai krijgen van voor en na de tuning op de rollenbank.
140 pk en 230nm.

Primera P11

Hendrik51,

Ik denk dat er hier op de site weinig voor te porren zijn om te chiptunen.
De meeste zitten nog in de garantie periode of hebben garantie bij gekocht.
Dan lijkt het me het slimst als je je garantie wilt behouden er niet aan te beginnen.
Rijd een Nissan pulsar visia van 2017
*Link verwijderd*

deusjevo

@hendrik51

Ik hoor graag van je bevindingen via Chiptuningnoord  \-/ (of twijfel je nog?)
Redelijk gesjeesde 2CV ❤️ rijder

Primera P11

Deusjevo en hendrik51,

Hier is de link.
http://www.chiptuningnoord.nl/

Het gekke is dat er wel voor de pulsar chiptuning mogelijk is,maar niet voor de qashqai.
Tenminste als je op de site het merk aanklikt en dan het type.
Lijkt me dat het dan ook voor de QQ kan.
Rijd een Nissan pulsar visia van 2017
*Link verwijderd*

hendrik51

Zolang hij nog in de garantie zit laat ik hem ook niet tunen .
Daarna misschien .
Maar ik wou maar even aangeven dat de mogelijkheid er nu wel is .
Website van chiptuningnoord is niet helemaal goed.
Wanneer je op nissan zoekt dan onderaan de pagina naar pagina 4 gaan daar staan de gegevens van de qashqai

Mart

Hallo ik wil ook chiptunen een 1.2 met automaat en bij ATM zou dit wel kunnen zonder tussenkastje, heeft iemand hier ervaring mee?

Driverhenk

Als je wilt tunen, ga dan naar een goede tuner. Je betaald dan meer, maar het is veilig. Een RS Tunig of Carly Motors zijn gewoon heel goed, maar relatief duur. Iets goedkoper DVX, Orange of BR- Performence. En laat remappen met maatwerk en geen file overschrijven wat de goedkope chiptuners doen

hendrik51

Ik heb die van mij ongeveer 2 jaar geleden laten tunen bij Chiptuningnoord .
Heeft nu 146 pk en een koppel van 241 nm .
Het is een compleet andere auto geworden .  Kan nu rotondes in de 3 pakken zonder terug te schakelen en dan pakt hij goed op  . Anders moest ik altijd terug naar 2 om een beetje op te schieten .
Ook mooi meegenomen dat hij zuiniger is geworden . Nu 1 op 13 i.p.v 1 op 12  .
Wat ik eerlijk gezegd nog steeds een hoog verbruik vind voor hoe ik hem gebruik .
Scheur niet en rijd ook niet vaak boven de 120 .
Het ging mij om meer koppel om de auto soepeler te laten rijden , wat ik gewend was met mijn golf diesel .
Deze had minder PK's maar was gewoon veel soepeler in omgang .
Tot nu toe zeer tevreden en zou beslist niet terug willen naar die luie auto die het eerst was voor de tuning .