SD kaart

Gestart door james12345, mei 06, 2013, 20:20:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

de 1e Nissan

Vrijdag opgehaald 1-ZKZ-58 en heb kaartje 2013 25920 4EA0B

de 1e Nissan

rgpeters

@august:
Mijn J11 werd afgeleverd: 06jan2015.
Productiedatum: het pre-delivery inspection document zegt  "Compound in: 20/11 03 :56"

SD-kaartje, inhoud van info.txt:
     sd2-CONNECT-NAV_2013_E_R7 v1
     [...]
     Nav-Data (knit): Link/Link_N16I13M10T10/nav2-LCN2KAI_NT_EUR_2013.1_L7/v6
     [...]
     C-Date: 30.09.13  (15)

de 1e Nissan

Ik heb vandaag een mail gekregen van Navteq dat de nieuwe 2015 kaarten beschikbaar zijn. Ik heb mijn auto verleden week vrijdag afgeleverd gekregen met een kaart van 2013. Ik heb de dealer gemaild en hem dit ook medegedeeld dat ik verbaasd ben dat er een sd kaart in zit van 2013. Hem gevraagd hier op te reageren.
word vervolgd.

Mvg,

Michel

Keessie

Ook ik heb de 2013 SD kaart (auto Nov'2014) en heb naar Nissan Nederland gemailed met de opmerking dat een kaart van meer als een jaar oud niet acceptabel is bij de levering van een nieuwe auto. Ik heb gevraagd wanneer ik een versie kan verwachten die beter bij de leveringsdatum van de auto past.

Kreeg netjes bericht terug dat mijn mail was ontvangen en dat er zo spoedig mogelijk op gereageerd zou worden. Na 5 weken weer mail gestuurd met de vraag wanneer ik een reactie mag verwachten.

Kortom, nog niks gehoord. Maar het blijft schandelijk dat bij een aankoop van rond de 30 duizend Euro, er niet eens een courante SD kaart wordt geleverd (in ieder geval van het zelfde jaar). Of minstens een tegoed bon, voor wanneer de nieuwere versie uitkomt.

spoetnik

Ik ben bij een Golf wezen kijken die 38.000 euro kost daar zit niet eens een Navi in, is meerprijs. Voordeel was dan wel weer dat je de eerste 3 jaren "gratis" een update krijgt. Daarna betalen. Momenteel is de laatste update uit 2014.

Een navigatiesysteem is maar een miniem onderdeel t.o.v. de hele wagen.

04-2011 Nissan QQ+2 J10 1.5 DCI / Dark Metal Grey / Connect met Chrome Pakket
04-2007 Nissan QQ J10 1.5 DCI    /  Cafe Latte          /  Tekna pack Navi

Keessie

Firmware/software wordt een steeds belangrijker onderdeel in hedendaagse autos, is mijn inziens niet meer een "miniem" onderdeel. Hoe zou er worden gereageerd door QQ rijders als andere firmware zoals die voor de Xtronics, of erger die van bv  veiligheidssystemen (collision warning etc.) niet up to date wordt gehouden?

Als ik een Connect edition koop dan betaal ik het "extra bedrag"  voor o.a. dat navigatiesysteem en bij een auto van november 2014 hoort minimaal een kaartversie van hetzelfde jaar.

rgpeters

Volgens mijn informatie (maar tik zelf het actuele versienummer eens in op Google) is de nu beschikbare updateversie al sinds medio 2014 beschikaar als betaalde update, via de website van HERE (Navteq).

Op forums wordt dit medio 2014 gewoon gemeld door gebruikers. Weliswaar in een buurland, maar de kaartversie die men noemt is exact dezelfde (logisch, de kaart is immers voor Europa).

Dat deze update al meer dan een half jaar beschikbaar is, geeft volgens mij aan, dat het niet eerder beschikbaar stellen via het dealernetwerk een welbewuste keuze is. Die vertraagde uitrol heeft dan niks te maken met de noodzakelijke doorlooptijd van de opeenvolgernde updates bij HERE / Navteq.

Is dit wellicht een welbewuste keuze van de importeur cq. van Nissan Europe richting de verschillende importeurs? Uit commerciële motieven misschien?

Hoe dan ook, ik zou het als koper niet acceptabel vinden als het dealernetwerk kaarten heeft verkocht als "de laatste versie" terwijl dat niet zo is. De laatste versie is dan bewust achtergehouden en gelijktijdig (!) als update aangeboden en verkocht. Ik ken een jurist die dit als mogelijk bedrieglijk kwalificeert.

Hoe zien jullie dat? Is dit hier zo gebeurd? En vinden jullie het fair als een dealernetwerk een best wel oude kaart als "laatste versie" zou meeleveren bij je auto, als ondertussen al lang een meer actuele versie als update aangeboden wordt?

Keessie

Niet aanwezige adressen is het punt niet, er wordt toch weinig gebouwd de laatste jaren!

Maar ik rij volgens mijn "2000 euro" navigatie systeem regelmatig door weilanden of over niet bestaande straten. Het hele vernieuwde wegennet bij de Beneluxtunnel (Hoogvliet kant) staat er bv niet op, maar ook diverse rotondes in onze buurt die er al een paar jaar liggen.

de 1e Nissan

Ik gebruik de nav elke dag , maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat je een auto 2015 koopt met een SD van 2013 dat vind ik een beetje raar. Is het zelfde als de nieuwste computer met verouderde windows erop zou jij ook niet accepteren. En natuurlijk de nav werkt wel maar is wel verouderd.

LdN

Wat een ophef over de kaarten van een navigatie systeem.
Het lijkt er op dat we allemaal een beetje de realiteit uit het oog verliezen.

Ooit eens van een medewerker van Navigon het vogende uitgelegd gekregen.
De releasedatum of versie van navigatie kaarten zegt niets over de datum van de kaarten die er op
staan, vaak bestaan updates hoofdzakelijk uit het toevoegen of verwijderen van b.v. poi's e.d.
Het wegen net in Europa ondergaat per jaar flink wat veranderingen en vergeet niet dat Nederand in Europa maar een van de kleinere vliegenpoepjes is t.o.v. vele andere landen, er worden geen exclusieve updates voor ons vliegenpoepje gemaakt maar voor heel Europa. Het duurt gemiddeld een jaar voordat alle wijzigingen door de kaartfabrikant verwerkt zijn, m.a.w. alle wijzigingen die op 1 januari 2014 bekend zijn zullen pas 1 januari 2015 allemaal verwerkt zijn en ondertussen gaan de veranderingen aan het wegen net gewoon door.
Gemiddeld loopt men dus een jaar achter de feiten aan.
Het maar 1x per jaar een update uitbrengen is dus zo gek nog niet.
Het lijkt allemaal een beetje op het verwende kindje gedrag; Ik vind het een grove fout en die moet nu en wel direct opgelost worden.
Nog geen 10 jaar geleden moesten de meesten zich nog behelpen met de Michelin wegenkaarten en het stratenboek.
Het navigatie systeem is en blijft nog steeds een hulpmiddel, hoeveel je er ook voor neertelt.
De GPS satellieten die gebruikt worden voor de navigatie zijn eigendom van een andere zeer grote natie en als die besluit om voor hun eigen veiligheid die satellieten te manipuleren of uit te schakelen zijn we toch echt allemaal de weg kwijt.
Kort om het hebben van een 2014 versie of een 2013 versie kaarten mag toch niet zo'n probleem zijn.
Of er 2014 of 2013 kaarten bij de auto geleverd wordt is puur afhankelijk wanneer het systeem of medium geproduceerd of geprogrammeerd is.
Heeft iemand wel eens gecontroleerd wat de fabricage datum van de gemonteerde banden is? of van de remblokken, de wielen, de lampen, airbags, de gordels, bouten, moeren etc. etc.
Vele van die onderdelen zijn van levensbelang en veel belangrijker dan een navi.
Reed een QQ 2.0 2009 Acenta, in middels een 2013 Ford Mondeo 1.6 ecoboost platinum. Maar draag de QQ nog steeds een warm hart toe.

Nissanwielmonteur

Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

Fred

Ton,
er is een groot verschil tussen "gelijk" hebben en "gelijk" krijgen. In practische zin heb je zeer zeker gelijk dat het gebruik van de navigatie en het aantal fouten meevalt. ECHTER: in practische zin had de J10 niet vervangen te worden door de J11, maar de consument verwacht continue een verbetering. Of dit nu rendabel is of niet. TomTom heeft de norm gezet om per kwartaal met een update te komen. Of men (de fabrikant) wil of niet, dit is wat de consument momenteel verwacht.
Voor wat betreft je opmerking over het doorgeven van "fouten" in de routes: al vanaf m'n Primera-tijd heb ik me geregistreerd en de wijzigingen doorgegeven. E.a.werd ook bevestigd en wijzigingen aangebracht. We waren inmiddels wel 2! jaar verder.
Allemaal hebben we een sterke affiniteit met Nissan. Jij omdat je bij een bijna 50-jarige dealer werkt (noem maar geen namen...), wij omdat we Nissan ervaren ons ONS merk. Echter qua navi wordt er echter te lang doorgegaan op een doodlopende weg. Waarschijnlijk ben je niet blij met met mijn opmerkingen, maar je weet dat ik je zeer zeker respecteer voor ALLES wat je voor dit forum betekent. Voor mij ben jij Mister Qashqai Passion met een hele grote stip, maar ik ben van mening dat je loyaliteit richting Nissan hier te ver gaat. Nogmaals alle respect voor jou en je inzet. Zonder jou was dit forum allang ter ziele.

Nissan Peter (Be)

Citaat van: Nissanwielmonteur op januari 14, 2015, 22:09:11 PM
Als we het toch over verouderde kaarten hebben ben ik toch eigenlijk wel benieuwd naar hoevaak men het navi systeem nou echt gebruikt en hoevaak men een adres treft wat er niet opstaat.

Ik bedoel maar heb zelf ook een navisysteen in m'n auto en als ik daar ooit 100 adressen heb ingevoerd dan is het veel.

x2
Nieuwe X-Trail : ca 8.000km, ik zelf nog maar 1x gebruikt.... en in totaal nog geen 10x...

Maar wat ik me ook afvraag :
De prehistorie, toen er nog geen GPS was :
De Michelin kaart in het handschoenkastje.....
Kochten jullie ook elke nieuwe druk een nieuwe kaart?
Als je in het tankstation een kaart kocht die het vorige jaar gedrukt was, liet je ze dan ook liggen?

Ik versta wel dat er sommige mensen een probleem van maken, maar het is toch niet dat we niet meer buiten ons dorp geraken zonder navi of wel?

Elk merk Auto en/of GPS heeft dit probleem, standalone aftermarket, fabrieksgemonteerde systemen...
Dure kaarten, niet upto date genoeg voor de kritische klant....
Ik zie maar één oplossing, maar is niet commercieel genoeg, dus ik vrees voor een NO GO :
Een soort 'open source' gps dat door de meeste merken gebruikt kan worden en dat automatisch kan geupdate worden (bvb in de garage stationeren savonds, via de wifi van thuis updaten...)
Datsun 240K-GT - Nissan Silvia S12 Zenki - Nissan Silvia S12 Kouki - Nissan Pulsar EXA N13 - Nissan 100NX Coupe B13
Nissan 300ZX Z32 - Nissan Terrano V6 Zenki WD21- Nissan Patrol R TopLine Kouki 260 - Nissan Patrol GR Kouki Y60 - Nissan Pathfinder V6dci Kouki R51- Nissan Leaf 40kW .... Nissan Addict

Nissanwielmonteur

Aan jou wegenkaart dacht ik ook. Alleen zit die niet bij de verkoopprijs van de auto in en de sd-kaart natuurlijk wel.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!