Brandstof filter

Gestart door Maurits, juli 25, 2024, 09:24:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Maurits

Vraag over de 1.6 benzine (MR16DDT): In de brandstof tank/pomp zit een filter, maar is er in de brandstof leiding ook nog een brandstof filter geplaatst?
Motor start slechter dan voorheen. Alleen wanneer ik eerst het contact aanzet, evt 2 keer, en daarna start, start de auto goed. Filter in de tank zou onderhoudsvrij moeten zijn dus daar kan het niet aan liggen? Ik vermoed zelf dat de tank een keer te leeg is gereden.

Nissanwielmonteur

Er is geen filter in de leiding.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

Maurits

Dankjewel voor het antwoord. Het filter zou onderhoudsvrij zijn, maar geldt dat dan alleen bij normaal gebruik? Dus als de tank te leeg is gereden dat dan alsnog het filter in de tank vervangen moet worden?
Omdat de auto verder wel prima rijdt (net 1250 km met caravan gereden), en ook start stop prima werkt, lijkt het alsof tijdens stilstand de brandstof uit de leiding verdwijnt of terug de tank in gaat. Zit er bij de tank een terugslag ventiel of iets dergelijks wat niet meer zou kunnen werken? Overigens geen foutcodes bij uitlezen.

Maurits

Ik heb het nu een tijdje aangekeken. Met eerst de startknop indrukken zonder koppeling ingedrukt en daarna pas starten, slaat de motor meestal netjes direct aan. Als je echter direct start, slaat de motor pas aan na enkele seconden aan, met wat gesputter om het maar zo te zeggen. De electronica start door net zolang tot de motor aanslaat. Dit is alleen tijdens koude start. Bij warme motor en ook start/stop werkt het starten prima.
Bij koude start een klein beetje gas bijgeven helpt ook, maar dit schijnt niet goed te zijn, dus doe ik niet.
Wat ook opvalt bij koude start is reuk, alsof de verbranding niet lekker is. Geen rook uit de uitlaat, dat dan weer niet. Of dit nou normaal is weet ik niet.
De eerste jaren hebben we hier nooit last van gehad. Foutcodes uitgelezen en geen foutcodes. Recent met caravan 3000 km gereden, motor is lekker warm geweest. (Ook bergop rij ik nooit volgas of op de cruisecontrol, dus niet TE warm) Olieverbruik is nul, brandstof verbruik is nog netjes laag. Is een MR16DDT uit 2015 overigens met 112000 km. Iemand nog ideeën of dezelfde ervaring?