Cruise control (en limitter) niet in te stellen, acceleratie is minder

Gestart door Stoffeltje, oktober 23, 2024, 14:14:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stoffeltje

Hoi,

Ik heb een mooie J11 1.5DCI uit 2014. Helaas heb ik hiermee een paar probleempjes waarmee jullie mij wellicht kunnen helpen. Het ene probleem is recent en het andere probleem speelt eigenlijk al een paar jaar.

1. Cruise control niet in te stellen en acceleratie is minder dan gebruikelijk
Sinds een week kan ik de cruise control nog wel instellen maar ik krijg hem niet vastgezet op een bepaalde snelheid. Hetzelfde geldt overigens ook voor de snelheidslimiter. Daarnaast accelereert de auto minder goed dan gebruikelijk komt overigens wel (als een soort vrachtwagen) op snelheid. Probleem is tijdens het rijden ontstaan op de snelweg (cruise control sprong eraf), snelheid was ca. 110. Verbruik diesel is als gebruikelijk. Gele motorlampje brandt.

2. Meldingen op dashboard en spontane uitval van de radio
Van tijd tot tijd (en niet reproduceerbaar) gaan (bijna) alle lampjes op het dashboard branden en verschijnen er meldingen als "Systeemfout", "Start/Stop uitgeschakeld" en meer van dat moois.
Eerste keer dat ik het kreeg was dat natuurlijk schikken (zeker dat rode motorlampje) maar ik ben er inmiddels aan gewend. Tijdens de rit gaan de meldingen vanzelf weg en gaan de lampjes weer uit. ANWB is er de eerste keer bij geweest, voertuig uitgelezen maar kwam ook niet met een oplossing. Sinds een jaar gaat ook de radio (het hele scherm) spontaan uit en gelukkig na een tijdje wel weer aan.
Ik denk zelf aan een losse massa kabel o.i.d. maar waar begin je dan met zoeken? De garagist geeft aan dat het eigenlijk overal vandaan kan komen en dat een onderzoek (gezien het aantal uren) een duur grapje kan worden. Vandaar dus dat ik al jaren met dit probleem rond rij. Maar wellicht is het een bekend euvel.

Nissanwielmonteur

Eerst maar eens naar de massakabel achter de rembekrachtiger laten kijken.

Die zat vaak niet goed vast bij de 1e lichting.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!