motor houd in accelereren

Gestart door DennisAngela, juli 01, 2024, 12:14:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

DennisAngela

Hallo luitjes

Een vraagje aan de nissan qq kenners.

Al enige tijd heb ik af en toe dat vooral tijdens het rijden en overschakelen naar hogere versnelling dat de trekkracht even wegvalt.

Dit gebeurde voornamelijk bij zn 5e en 6e versnelling

Nu is het echter steeds vaker dat dit gebeurt ook in lagere versnellingen.
Ik heb geen last van trillingen stotteren of raar geluid.
foutcodes zijn er niet na uitlezen universele garage.

Het enige dat ik ervan kan vertellen is dat als ik even 5e en 6e versnelling neem dat bij 100 tot 120 km per uur het trek vermogen dus even niet aanwezig is en het klinkt alsof er ineens mega veel lucht inkomt en dus eigenlijk de motor even stikt ofzo.

Nu werd mij verteld door de een garage dat mijn turbo defect zou zijn.
Aangezien ik met mijn vorige qq j10 een katalysator moest laten vervangen terwijl het achteraf alleen een pakking was en ik 1300 euro armer was ben ik niet zo zeker van dit verhaal.

Mede aangezien er geen foutcodes zijn geen rare geluiden geen schokken lijkt het mij zeer onlogisch omdat de turbo verder prima kracht levert op het kleine verstikking momentje na.

Is er misschien iemand die dit al eerder voor handen heeft gehad en zo ja wat is de oplossing en waar kan ik eerst naar kijken.

Auto rijd verder geheel naar behoren start direct geen zwarte, witte of blauwe rook bij accelereren en dus ook geen foutcodes.

alvast bedankt en hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.
Qashqai J10 1.6 2009
Qashqai J11 1.6 dig-t 190pk Business Editie

Dennis-Angela

Maandag bij de garage geweest.

Ze hebben alles optisch bekeken en valt eigenlijk niets te zien of te constateren.
Auto aan het infuus gehangen maar ook helemaal geen foutcodes of storingen grrr frustratie.

Asje van de wastegate bekeken en asje gaat zonder problemen.
Monteur is een ritje gaan maken en merkte inderdaad op dat het vermogen er niet direct inkomt alsof hij een beetje stikt. luchtfilterhuis geheel eruit geweest en helemaal gereinigd.

De blauwe lijn op dashboard die normaal direct naar vol schiet als je gas geeft laat exact hetzelfde zien duurt dus even voor de blauwe lijn oploopt als ik gas geef.

Er is verder niets te merken, geen schokkende motor, geen trillingen en geen bijgeluiden.

Ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die ideeën hebben?

Alvast bedankt

sss

welk bouwjaar en welke motor is dit??
2009  1.6 Acenta   night shade
2012  1.6 Connect  silver metallic
2014  1.2 Dig-T Connect zwart metallic
2016  1.2 Dig-T Connect  smokey silvewr metallic

Nissanwielmonteur

Goed de computer kabelboom onder/bij de accu nakijken. 

Die kan daar contact maken met een stalen montage beugel.

Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

Dennis-Angela

Citaat van: sss op juli 10, 2024, 12:01:43 PMwelk bouwjaar en welke motor is dit??

Qashqai is van okt 2017 1.6 dig-t MR16DDT

Groetjes Dennis en Angela

Dennis-Angela

Citaat van: Nissanwielmonteur op juli 10, 2024, 15:15:08 PMGoed de computer kabelboom onder/bij de accu nakijken.

Die kan daar contact maken met een stalen montage beugel.

bedrading is allemaal gecontroleerd.
het probleem is er nagenoeg voornamelijk 4e 5e en 6e versnelling alleen bij net overschakelen valt hij dus even weg alsof hij stikt. dan gaat hij ineens weer als de brandweer. geen meldingen en geen fout codes in geheugen.

Groetjes Dennis en Angela

DennisAngela

even een update.

Na een onderhoudsbeurt (olie verversen filters verversen en bougies verversen geen verbeteringen.
Ook nog steeds geen storingen of foutcodes.

Nu heb ik eens alle slangen gecontroleerd en vraag me af als je naar de foto kijkt zie je de gemarkeerde aanzuigslang van intercooler naar turbo.
Is het mogelijk dat deze vacuüm zuigt en daardoor even geen vermogen kan leveren.
De slang voelt namelijk heel zacht aan en is heel makkelijk in te knijpen.

Dus ik ben benieuwd of er iemand hier is die mij kan vertellen of dit de oorzaak kan zijn waardoor bij het overschakelen het vermogen even op zich laat wachten??
Dit is op dit moment het enige wat ik nog kan bedenken aangezien de garages het ook niet meer weten.

Groetjes voor nu en hoop op jullie reacties.

Qashqai J10 1.6 2009

Nissanwielmonteur

Aangezien deze slang na de turbo zit gaat hier turbodruk doorheen. 

Vacuüm zuigen kan dus niet. Je kan daar wel drukverlies hebben door lekkage
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

DennisAngela

Als ik de onderdelen lijst bekijk is dit de inlaat slang turbo.
Deze loopt van de bovenzijde intercooler naar de klep van de turbo (zie foto)

Aangezien deze zo zacht is als spaghetti dacht ik dus dat dit ook misschien de oorzaak zou kunnen zijn dat hij dicht zuigt

Qashqai J10 1.6 2009

DennisAngela

Citaat van: Nissanwielmonteur op juli 14, 2024, 11:42:01 AMAangezien deze slang na de turbo zit gaat hier turbodruk doorheen.

Vacuüm zuigen kan dus niet. Je kan daar wel drukverlies hebben door lekkage

ik heb je een privé bericht gestuurd??

groetjes dennis en angela
Qashqai J10 1.6 2009

Dennis-Angela

Citaat van: DennisAngela op juli 01, 2024, 12:14:12 PMHallo luitjes

Een vraagje aan de nissan qq kenners.

Al enige tijd heb ik af en toe dat vooral tijdens het rijden en overschakelen naar hogere versnelling dat de trekkracht even wegvalt.

Dit gebeurde voornamelijk bij zn 5e en 6e versnelling

Nu is het echter steeds vaker dat dit gebeurt ook in lagere versnellingen.
Ik heb geen last van trillingen stotteren of raar geluid.
foutcodes zijn er niet na uitlezen universele garage.

Het enige dat ik ervan kan vertellen is dat als ik even 5e en 6e versnelling neem dat bij 100 tot 120 km per uur het trek vermogen dus even niet aanwezig is en het klinkt alsof er ineens mega veel lucht inkomt en dus eigenlijk de motor even stikt ofzo.

Nu werd mij verteld door de een garage dat mijn turbo defect zou zijn.
Aangezien ik met mijn vorige qq j10 een katalysator moest laten vervangen terwijl het achteraf alleen een pakking was en ik 1300 euro armer was ben ik niet zo zeker van dit verhaal.

Mede aangezien er geen foutcodes zijn geen rare geluiden geen schokken lijkt het mij zeer onlogisch omdat de turbo verder prima kracht levert op het kleine verstikking momentje na.

Is er misschien iemand die dit al eerder voor handen heeft gehad en zo ja wat is de oplossing en waar kan ik eerst naar kijken.

Auto rijd verder geheel naar behoren start direct geen zwarte, witte of blauwe rook bij accelereren en dus ook geen foutcodes.

alvast bedankt en hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.

EVEN UPDATE,

Vandaag heb ik mijn QQ J11 naar de garage gebracht.

De garage heeft de opdracht gekregen om de motor open te trekken en alles te controleren.
Dus de kop gaat er geheel af Turbo gaat er af alles laten reinigen en controleren op wat dan ook.
Tevens de gehele Inlaat wordt gereinigd en eventueel aanslag verwijdert.
Distributie ketting tevens vervangen met alles wat erbij hoort en alle slangen worden vervangen plus de turbo olie leiding.

De QQ zal hopelijk klaar zijn als ik terug kom van Vakantie op 12 Augustus.

Ik hou jullie op de hoogte. 

Maurits

Ik ben benieuwd wat de bijhorende offerte is?

DennisAngela

Citaat van: Maurits op juli 25, 2024, 17:32:36 PMIk ben benieuwd wat de bijhorende offerte is?

Ik heb geen offerte gevraagd heb gewoon aangegeven dat ik de kop gereviseerd wil hebben, de turbo gecontroleerd wordt, de bovenste slang van de turbo vervangen word en de distributie ketting vervangen wordt.

liever alles in een keer goed dan elke keer weer wat anders. heb nu 136000 op de teller staan dus kan hij nog even een leven mee na dit alles. 2 augustus heerlijk op vakantie en als ik terug kom hoop ik dat hij klaar is en zie vanzelf de rekening wel.

zal jullie op de hoogte houden.

Qashqai J10 1.6 2009

DennisAngela

Update.

Ondanks ik nu op vakantie ben op het zonnige Zakynthos meld ik me even met de vorderingen.

Er wordt over 3 dagen een test gedaan en als de uitkomst er is gaan we besluiten de gehele motor te vervangen voor een 0 km nieuwe motor.

Dit om van elk gezeur af te zijn.

En dan hopen dat wij er heel veel van zullen genieten. Deze auto willen we gewoon niet kwijt.

Groetjes voor nu en tot een volgende update.
Qashqai J10 1.6 2009

tigrimang

Nissan Qashqai J11 Tekna 2017
1.2 Dig-T 6-manual
Prins VSI-2.0 DI