Vreemd gedrag na onderhoud

Gestart door lapalmeraie, juni 10, 2024, 11:46:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

lapalmeraie

QQ-ers

Vorig jaar had ik iets vreemds voor. Auto naar het onderhoud gedaan, opgehaald en alles prima.
Later die dag en dus ook enkele ritjes later rijd ik weg en begint de auto ineens heel erg te schokken en vermogen te verliezen. Dealer direct gebeld en kon niet direct een verklaring geven. Enkel dat ik zeker goede brandstof moet tanken...

Afgelopen week moest de auto weer binnen, voor de grote (60K) beurt. Opnieuw alles prima in orde maar wéér na enkele ritjes, bij het wegrijden een melding van storing op de collision module, vervolgens begint de auto heel erg te schokken en verliest daarna vrijwel alle vermogen. Daarbij kwam ook het motorstoring lampje aan.  :o  ???
Ik heb de auto direct aan de kant gezet en even een minuut oid gewacht. Daarna de auto weer gestart en die reed weer prima zonder enig probleem.

:-!

Rarara...

Enige vaststellingen die ik kan doen;
telkens iets na de onderhoudsbeurt
telkens nadat de auto een tijdje in de volle zon staat geparkeerd
(toch zeker deze keer) na de tank vrijwel volledig leeg te hebben gereden (nog voor het onderhoud).

Iemand een idee of gelijkaardige ervaringen?

Grt
Niek
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

deusjevo

Redelijk gesjeesde 2CV ❤️ rijder

Ruud1963

Waarom tank vrijwel volledig leeg rijden?
Het is algemeen bekend dat een tank bijna helemaal leeg rijden heel slecht kan zijn voor de motor en katalysator.

Ik wil daarmee niet aangeven dat de problemen hierdoor ontstaan maar mogelijk is het wel.
Nissan Qashqai Tekna+ Dynamique 2020
Opel Tigra Twintop Sport 2007

Huub61

Ik rijd bij diverse auto's, al jaren de tank ver leeg, zonder problemen.
Naar mijn mening word continu de brandstof zo'n beetje rondgeslingerd in de tank.
Daarbij zal er na de tank wel ergens een filter zitten.
Qashqai 2018 J11 1.6 Tekna

Ruud1963

Citaat van: Huub61 op juni 10, 2024, 15:10:14 PMIk rijd bij diverse auto's, al jaren de tank ver leeg, zonder problemen.
Naar mijn mening word continu de brandstof zo'n beetje rondgeslingerd in de tank.
Daarbij zal er na de tank wel ergens een filter zitten.

Ver leeg rijden of bijna volledig leeg zoals TS aangeeft is ook wel een verschil.
En zo'n filter kan weleens verstopt raken  ;)
Dat de brandstof rondslingert in de tank dat klopt, maar wanneer er bijna niks meer inzit valt er niet zoveel meer te slingeren.

https://www.autovisie.nl/nieuws/auto-tanken-brandstof-benzine-diesel/
Nissan Qashqai Tekna+ Dynamique 2020
Opel Tigra Twintop Sport 2007

lapalmeraie

Doe ik ook zelden maar kwam nu zo uit.
En wat is « leeg », ik kon volgens de teller nog 40km dus er zou dan nog zeker wat in de tank moeten zitten (maar vind dit al spannend genoeg  :- )
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T