Accu vevangen

Gestart door fred-juke, mei 18, 2024, 13:16:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

fred-juke

Goedendag,

Ben van plan mijn accu EFB 60 AH te vervangen voor een nieuwe, is dat te doen zonder dat de radio het niet meer doet of de Navigatie niet meer goed werkt etc. moeten er speciale maatregelen getroffen worden zoals, later ná vervanging opnieuw  "ingelezen" door de Dealer. Of gewoon oude eruit nieuwe erin  :) !

Hay54

Hallo, ik heb voor alle zekerheid 12volt [via oplader 12volt supply] stroom erop laten staan tijdens het vervangen van de accu.
groet Hay
Hay54

fred-juke

Citaat van: Hay54 op mei 18, 2024, 14:48:35 PMHallo, ik heb voor alle zekerheid 12volt [via oplader 12volt supply] stroom erop laten staan tijdens het vervangen van de accu.
groet Hay
o.k  \-/

tigrimang

Gewoon vervangen. Je tijd en radiozenders resetten wel
Nissan Qashqai J11 Tekna 2017
1.2 Dig-T 6-manual
Prins VSI-2.0 DI

fred-juke

lapalmeraie

Ben ook weer aan de beurt... vorige week al bij Carglass met een lege accu gestaan tijdens de interventie en ondanks het direct een volledige nacht aan de oplader, na een paar dagen weer steeds meldingen van een lage accu (via de dashcam app).

Net even boodschappen wezen doen en jahoor... niet meer willen starten.
Ook met een hulp auto en startkabels geen succes (kleine motor en dunne kabeltjes).
Dus maar eer even via de Assistance. Die waren er in no time en bij het aansluiten van de booster het verdict; 8,4V  ::)
Dat wordt dus morgen shoppen voor een nieuwe accu.
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

tigrimang

Ik zou Carglass aansprakelijk stellen :-

Balen zeg ..
1.2 Dig-T 6-manual
Prins VSI-2.0 DI

lapalmeraie

;D  haha is nog een goeie... nou ja, na 4 jaar en 3 maanden met voornamelijk korte start ritjes en alle accessoires is het op zich nog niet eens zo slecht dat hij nu pas vervangen moet worden.
Maar zoiets komt altijd ongelegen natuurlijk.

Die Nissan Assistance is overig enkel nog maar digitaal maar kwam wel rete snel.  \-/

Siena

Citaat van: lapalmeraie op september 25, 2024, 07:07:42 AMna 4 jaar en 3 maanden met voornamelijk korte start ritjes en alle accessoires is het op zich nog niet eens zo slecht

Ik vind dat toch wel snel. Als een accu vaak een stukje ontladen en meteen weer opgeladen wordt, zou dat ten goede moeten komen aan de levensduur. Dan zou een auto die vaak korte ritjes maakt niet korter met een accu moeten doen als iemand die veel snelwegkm's maakt.
In dat geval zou de accu tot 6 tot 7 jaar mee moeten gaan. Misschien eens een ander merk proberen?
Anders wordt het wanneer de auto heel weinig gebruikt wordt en de accu regelmatig bijna volledig wordt ontladen.
Ik verwacht ook dat het start/stopsysteem niet ten goede komt aan de accu, daarom heb ik dat vaak uit staan.

lapalmeraie

Dat lijkt me dan weer heel lang. Wat ik terugvind is dat 3 à 4 jaar een redelijke termijn is.
Probleem met korte ritjes is dat je eigenlijk nooit tot goed opladen komt en elke keer bij het ontgrendelen en vergrendelen blijft de auto toch een aantal minuten life waarbij heel wat accessoires van stroom worden voorzien.
Bij de vorige auto was het ook na 4 jaar om zeep maar in die Qashqai zat nog zo'n vreselijke Fiamm accu.
In deze zat al een Varta maar de Varta die ik nu gekocht heb lijkt me toch een pak zwaarder.  :yep:

S/S staat bij mij sowieso uitgeschakeld.

tigrimang

Kortom, we weten het allemaal niet ;p
1.2 Dig-T 6-manual
Prins VSI-2.0 DI

lapalmeraie

:-  :-  :-
Bij de nieuwe accu zit ook garantie en gratis een controle.
Komt zo'n snotneus even "meten"... die zei ook ineens dat vooral korte ritjes totaal geen probleem zijn voor de accu en dat een levensduur van 10jr prima moet kunnen  ::)  :-  ;D

tigrimang

LAten ondertekenen en na 4jaar terug gaan :)
1.2 Dig-T 6-manual
Prins VSI-2.0 DI