Thermostaatbehuizing

Gestart door QQ2020, mei 13, 2024, 00:29:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ruud1963

Citaat van: lapalmeraie op december 03, 2024, 08:50:21 AMOk, dat lijkt me dan alvast goed nieuws. Maar inderdaad niet handig dat je het elke 4 jaar zou moeten doen..  :-!

Het is inderdaad niet handig maar over 4 jaar weer 400 euro (of dan iets meer) uitgeven om een veel groter bedrag uit te sparen vind ik ook geen onoverkomelijk probleem.
En wie weet heb ik over 4 jaar wel weer een andere auto  ;)
Nissan Qashqai Tekna+ Dynamique 2020
Opel Tigra Twintop Sport 2007

DutchQQ

#91
Ik blijf deze toppic en die op het Engelse forum met interesse volgen. Ik heb zojuist nog even de vragenlijst ingevuld. Onze QQ is gebouwd in 2018 en op kenteken gezet 1e week januari 2019. Valt deze dan onder de issues? De themostaatbehuizing die er in zit is wel het "mogelijke" probleemmodel.

De Nissan garage hier in 050 weet niks van eventuele problemen af. Werkplaatschef kent het ook niet. Erg vreemd, terwijl een belrondje naar wat andere filialen er op wat aandringen wel wat meer bekend is. Nissan NL geeft niet thuis en zegt dat het niet nodig is om preventief te vervangen:

Citeer...er is geen terugroepactie voor de thermostaatbehuizing en is er ook geen aanleiding om deze preventief te laten vervangen.

Als u onverhoopt een probleem heeft met de motor van uw voertuig, dan kunt u voor een diagnose van het probleem een afspraak maken met een erkende Nissandealer. Een coulanceverzoek voor de kosten van reparatie zal van geval tot geval worden bekeken.

Nu volg ik op de social platformen ook enkele QQ groepen en daar werd binnen een Engelse FB groep een tijdje geleden een opmerking gemaakt die (ook bij de reacties eronder) als zeer aannemelijk werd gehouden. De opmerking leek te komen van een automonteur:

Een thermostaatbehuizing zal nooit zomaar in 1 keer schehuren / breken o.i.d. Voorafgaande daaraan zal er altijd al enige lekkage zichtbaar moeten zijn bij / rond de thermostaatbehuizing. Ook het wekelijks controleren van het koelvloeistof niveau kan een hoop ellende voorkomen. Check dus regelmatig op lekkage (koelvloeistof ruik je ook echt als dat lekt) onder / rond de thermostaatbehuizing.

Wat hier op het forum ook wordt genoemd is dat het mogelijk is dat de verbinding mogelijk poreus wordt door de jaren heen. Als dat echt zo is, dan moet er op 1 of ander moment koelvloeistof lekken (druppen / zweten) en je koelvloeistof niveau moet veranderen. Je kun het eenvoudig controleren: Plak een stuk je tape op het ter hoogte van het huidige max niveau en je ziet in 1 oogopslag of er ook koelvloeistof lekt. Maar veeg ook eens met een stukje donkere tissue over je behuizing. Zit er koelvloeistof aan, dan is er iets niet goed.

Ik sta nog in dubio wat te doen. Onze QQ is uit 2018, maar heeft wel dezelfde behuizing. Op het Engelse QQ forum, word deze behuizing als laatste en nieuwste versie gepost: https://www.qashqaiforums.co.uk/download/file.php?id=14815 Dat ziet er niet veel andere uit dan de huidige die er in zit.

Zag recent ook nog een post van iemand die de thermostaatbehuizing rondom met tiwraps had vast gemaakt. Maar f dat nu dé oplossing is.. :-!

lapalmeraie

#92
Ik heb het formulier ontvangen. Ik zal straks even een nieuwe stavaza opmaken en hier delen.
De laatste keer waren het voornamelijk 2019 auto's, verspreid over de EU.

Het "clips" verhaal van Mercedes blijkt niet waar. Ze hebben wel een sensor voor de koelvloeistof voorzien.
De tie-wraps heb ik ook gezien en zijn natuurlijk geen sluitende oplossing maar voorkomen wél dat het huis plots volledig openbarst en je ineens alle koelvloeistof kwijt bent. Alleen gebruikt hij gewone tie-wraps en die kunnen maar 85°C hebben en worden eronder ook al bros. Niet heel veilig dus. Je zou hitte-bestendige kunnen gebruiken maar die zijn vrij duur en je moet ook voorkomen dat je met het aanspannen juist een scheur veroorzaakt natuurlijk.

Ik werk momenteel aan een oplossing met een DIY sensor op de het expansievat.
Zoals gebruikelijk volgt de video met instructies. Het uitgangspunt is om het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.
Dit is dan géén OPLOSSING voor het probleem maar wel een manier om tijdig een probleem op te merken zodat er geen motorschade optreedt. Zo hoef je het huis ook niet telkens preventief te vervangen.
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

Ruud1963

Citaat van: lapalmeraie op december 09, 2024, 09:09:21 AMDe tie-wraps heb ik ook gezien en zijn natuurlijk geen sluitende oplossing maar voorkomen wél dat het huis plots volledig openbarst en je ineens alle koelvloeistof kwijt bent. Alleen gebruikt hij gewone tie-wraps en die kunnen maar 85°C hebben en worden eronder ook al bros. Niet heel veilig dus. Je zou hitte-bestendige kunnen gebruiken maar die zijn vrij duur en je moet ook voorkomen dat je met het aanspannen juist een scheur veroorzaakt natuurlijk.

Ik werk momenteel aan een oplossing met een DIY sensor op de het expansievat.
Zoals gebruikelijk volgt de video met instructies. Het uitgangspunt is om het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.
Dit is dan géén OPLOSSING voor het probleem maar wel een manier om tijdig een probleem op te merken zodat er geen motorschade optreedt. Zo hoef je het huis ook niet telkens preventief te vervangen.

Er zijn ook rvs tyraps te koop en deze zijn niet eens zo duur.
Maar wat je zegt moet je wel oppassen met aanspannen.
Denk trouwens dat je ze niet eens zo strak hoeft te trekken, het gaat er alleen maar om dat de boel bij elkaar wordt gehouden.
Ik denk wel dat ik er een keer voor ga ondanks dat ik pas een nieuwe behuizing heb.
Wel een raar gezicht maar dat ziet toch verder niemand.

Ben wel benieuwd naar de sensor.
Er zijn er genoeg te koop.
https://www.winparts.nl/sensoren-elektronica/koelvloeistofpeil-sensor/c1659.html

Wel heel apart dat deze niet standaard aanwezig is, zelfs mijn Opel had dit en die staan toch niet bekend om de meest luxe uitgeruste auto's.
Nissan Qashqai Tekna+ Dynamique 2020
Opel Tigra Twintop Sport 2007

lapalmeraie

Ik ga er eens voor kijken  ;)
Er werd vandaag ook een thermostaathuis van Mercedes gedeeld, met schroeven  \-/



https://www.google.com/search?q=Termostatgeh%C3%A4use+Mercedes+M282+W117+W118+a2822036500&rlz=1C1GCFO_enBE1113BE1113&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Wat betreft het formulier:
inmiddels 55 antwoorden waarvan 29 gebroken thermostaathuizen. (= 53%)
Enkele visuals;



Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

Nissanwielmonteur

Dit thermostaathuis lijkt bij lange na niet op die bij Nisdsn gebruikt wordt.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

gompietje

Inderdaad lijkt mij ook een totaal andere uitvoering ???

lapalmeraie

Don't shoot the messenger ;D
Heb inmiddels die rvs straps gevonden, valt idd goed mee, zo'n 50ct/stuk voor 40cm lengte  \-/
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

DutchQQ

De koelvloeistofsensor is op het Engelse-QQ forum ook al aan bod gekomen. Daar is ook iemand die het al ingebouwd heeft. Het is echter niet iets wat 123 voor iedereen is weggelegd, dat is nog een behoorlijke technische klus. Er zal een kant en klaar systeem voor moeten zijn, wat eenvoudiger in te bouwen is.

Daarom blijft mijn genoemde opmerking van kracht: een thermostaatbehuizing scheurt niet zomaar. Check wekelijks je koelvloeistof. Dat is echt iets wat bijna niemand doet. Kleine moeite. Voel ook even rond je thermostaatbehuizing met je vinger, en kijk er bij langs. Als je thermostaatbehuizing echt poreus is / wordt, dan ga je dit voelen, ruiken of zien.

De genoemde Mercedes thermostaatbehuizing, is op een Engels social kanaal recent ook genoemd (inclusief afbeelding). Ook daar waren de eerste reacties dat deze er anders uitziet en mogelijk niet zo passen. Toch is deze wel te plaatsen. Persoon in kwestie (monteur) gaf aan dat met een paar kleine aanpassingen dit perfect past.

Wat het formulier en reacties betreft. Even zuur doen (sorry). 55 reacties momenteel. Waarvan het merendeel bang is voor issues. Die angst komt doordat ze Googlen en op fora zitten waar dit issue genoemd wordt. Er zijn in 2019 in Engeland alleen al 52000 QQ's geregistreerd. Garages weten van dit probleem mondjesmaat af en Nissan zelf zegt dat er geen issues zijn. En dat kan ik wel begrijpen. Met dergelijke aantallen en dan slechts een vingertopje vol met issues.. Bij Opel Astra K zijn de 1.0 en 1.2 blokken en heus drama (speling nokkenas -> nieuw blok nodig). Ook dat wordt door Opel niet erkend en het probleem komt (helaas) vaker voor dan de thermostaatbehuizings issues bij Nissan.

DutchQQ

Hierbij de betreffende post over de Mercedes thermostaatbehuizing:



lapalmeraie

Heb inmiddels die rvs straps gevonden, valt idd goed mee, zo'n 50ct/stuk voor 40cm lengte  \-/

Op de UK forum hebben ze nog wat foto's toegevoegd




Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

lapalmeraie

Citaat van: DutchQQ op december 10, 2024, 08:47:41 AMDe koelvloeistofsensor is op het Engelse-QQ forum ook al aan bod gekomen. Daar is ook iemand die het al ingebouwd heeft. Het is echter niet iets wat 123 voor iedereen is weggelegd, dat is nog een behoorlijke technische klus. Er zal een kant en klaar systeem voor moeten zijn, wat eenvoudiger in te bouwen is.

En daar spring ik in  ;D
Het begrijpelijk uitleggen, dat lukt me wel. Ik ga zelf voor een "full option" maar de light versie is echt niet complex.  ;)

Kant en klaar inpluggen en gaan... dat zal 'm niet gaan worden.
Indien je het echt niet aan durft, dan kun je met de handleiding die ik maak evt ook een lokale garagist vragen om het voor je uit te voeren.
Maar als je thuis een stekkertje kunt vervangen, dan kun je dit ook  \-/

Citaat van: DutchQQ op december 10, 2024, 08:47:41 AMWat het formulier en reacties betreft. Even zuur doen (sorry). 55 reacties momenteel. Waarvan het merendeel bang is voor issues. Die angst komt doordat ze Googlen en op fora zitten waar dit issue genoemd wordt. Er zijn in 2019 in Engeland alleen al 52000 QQ's geregistreerd. Garages weten van dit probleem mondjesmaat af en Nissan zelf zegt dat er geen issues zijn. En dat kan ik wel begrijpen. Met dergelijke aantallen en dan slechts een vingertopje vol met issues.. Bij Opel Astra K zijn de 1.0 en 1.2 blokken en heus drama (speling nokkenas -> nieuw blok nodig). Ook dat wordt door Opel niet erkend en het probleem komt (helaas) vaker voor dan de thermostaatbehuizings issues bij Nissan.

Helemaal terecht hoor (en niet zuur  ;D )
Dat is ook EXACT de reden waarom ik het formulier heb gemaakt. Ik lees er zoveel over maar ook zoveel verschillende meningen, insteken etc dat ik graag wat helderheid schep. Het is weinig constructief om paniekvoetbal te spelen.

Stap 1 was een deftige inventaris van hoeveel cases er nu daadwerkelijk zijn. Dat valt met 29 meldingen inderdaad heel goed mee maar MAAR lang niet iedereen maakt natuurlijk een melding.
Lang niet iedereen is online actief, heeft de weg naar het formulier gevonden of wil zijn geval delen.

Het zal dus maar een deeltje van de gevallen zijn, maar het geeft wel "een" indicatie.
Voorlopig lijken het vooral de 2019 auto's, mix van 140 & 160PK en handbak & automatisch.
De verhouding van deze lijken mij puur te verklaren door de verhouding qua verkoopaantallen.

Waarom het vooral de 2019's zijn... blijft gissen natuurlijk.
Leeftijd (dus poreus worden van materiaal) of aantal km's?


Wat ik wel duidelijk zie; niemand kreeg een signaal.
Bij een groot deel blijkt direct stoppen en het thermostaathuis laten vervangen dus wel voldoende.

Kortom, een geruststelling, lang niet elke 1.3 DIG-T is getroffen.
Voorzichtigheid en direct ingrijpen kan al heel veel miserie voorkomen.
Wekelijks controleren kan, maar lijkt me voor de doorsnee eigenaar toch weinig realistisch en voor zo'n moderne auto toch ook wel straf.
Met een sensor op het vat los je dit grotendeels op, je merkt dan direct wanneer je plots vloeistof verliest en kan dan nog sneller stoppen dan wanneer je puur op de symptomen zou moeten wachten.

Het thermostaathuis verstevigen met straps kan daarbij helpen om het heel snel wegvloeien op te vangen.
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

lapalmeraie

Citaat van: Nissanwielmonteur op december 09, 2024, 19:11:03 PMDit thermostaathuis lijkt bij lange na niet op die bij Nisdsn gebruikt wordt.

Is op het UK forum melding van eentje die 'm geïnstalleerd heeft.
Aan de naam te zien (inmiddels verwijderd) eerder iets van Slavische komaf.
En welke mate de motor er ook op voorzien is, langere termijn dan...  ???
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

Ruud1963

Citaat van: lapalmeraie op december 10, 2024, 08:42:08 AMDon't shoot the messenger ;D
Heb inmiddels die rvs straps gevonden, valt idd goed mee, zo'n 50ct/stuk voor 40cm lengte  \-/

Ik ben benieuwd naar de foto's wanneer je de tyraps hebt aangebracht  ;)
Nissan Qashqai Tekna+ Dynamique 2020
Opel Tigra Twintop Sport 2007

lapalmeraie

Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T