Thermostaatbehuizing

Gestart door QQ2020, mei 13, 2024, 00:29:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

lapalmeraie

Absoluut!  :)

Op dit moment zijn er 33 antwoorden.
14 daarvan (42%) betreft effectief een gebarsten thermostaathuis.

Wanneer we daarop inzoomen;
Zijn het allemaal Qashqai's met de 1.3 DIG-T motor -> 9x 140PK & 5x 160PK.
Allemaal met bouwjaar 2019.
Hoofdzakelijk de handgeschakelde transmissie (maar ben dit pas later gaan bevragen!)

Qua spreiding:
5x UK
3x Spanje
en uit de volgende landen telkens één melding:
Nederland, België, Schotland, Roemenië, Turkije, Griekenland

10 ervan zijn altijd netjes onderhouden geweest bij Nissan zelf.
Geen enkele krijg een waarschuwing op het dashboard.
13 zijn direct gestopt.
Bij de helft was het probleem opgelost met het vervanging van het thermostaathuis, de andere helft had een volledig nieuwe motor nodig.

In 10 gevallen was de kost volledig voor de eigenaar. Slechts één geval kon onder garantie gedaan worden en dat betrof dan enkel het vervangen van het thermostaathuis.

Qua gemaakte kosten maken we best het volgende onderscheid;
- enkel thermostaathuis vervangen: tussen de €200 - €800,-
- volledige motor vervangen: tussen de €7000 - €12.680,-

NB!

Dit formulier geeft natuurlijk slechts een beperkt/subjectief beeld.
Net als "slechte reviews" zijn het vooral de getroffen eigenaars die intekenen.
Gelet op de grote aantallen waarmee deze Qashqai verkocht is, valt het mij eerlijk gezegd nog mee qua reacties.

In het formulier zijn het opvallend genoeg enkel de QQ's uit 2019 die getroffen lijken, maar online had ik toch ook al andere (recentere) voorbeelden gelezen.

Ik blijf toch ook wel nieuwsgierig naar de oplossing van Mercedes maar heb geen antwoord ontvangen op mijn vraag via hun klantendienst.
Van Nissan zelf heb ik voorlopig enkel een (standaard) antwoord ontvangen.
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

gompietje

Goed bezig Nick \-/  \-/

Loekatmie

Dus even een update over de koelvloeistof: De dealer had de motor, pakkingen en leidingen gecontroleerd opa 21/10 met als resultaat dat alles piekfijn in orde was, en de koelstof bijgevuld tot MAX. Op 22/10 naar Nederland gereden en terug (170 KM) en koelvloeistof was enkele mm gezakt. Niets aan de hand denk ik dan. Ondertussen dankzij info op het web gezien dat het niet ging over de motorkoelvloeistof (die blijft stabiel op MAX), MAAR dat de vloeistof die zakte in het éérste expansievat zit, en dat is van de Inverter !!! Op 23/10 50KM gereden, en ja: vloeistof u wéér 3 cm gedaald (onder de helft van het vat), terug naar de dealer en die beweerd dat de oorzaak alleen nog lucht in de leidingen zit, omdat ook daar geen lek te bespeuren valt, en wéér bijgevuld tot MAX. Ondertussen nog maar zo'n 60 KM gereden allemaal korte ritten en de vloeistof blijft nu wel redelijk stabiel, nog anderhalve cm gedaald, en daarom is de wagen gisteren terug naar de dealer gegaan, wéér bijgevuld en gecheckt op eventueel lekken, maar alles zou nu in orde moeten zijn na in totaal 473km te hebben gereden.

lapalmeraie

Zo'n nieuwe wagen en dan al zo vaak terug moeten... ook niet ideaal  :-!

Cashkoe

Beste leden,
Ik ben nu 4x naar een Qashqai 1.3 2019 wezen kijken. 3 daarvan hadden een veel te laag koelvloeistof niveau. Mijn monteur had deze week al 3 QQ met gebarsten thermosstaathuizen. Alle zijn rond de 4a5 jaar oud met rond de 100.000km op de teller. Het probleem lijkt veel groter en komt nu pas naar boven.

Mijn vragen:
1. Weten jullie als iets meer over een permanente oplossing?
2. Waarom hoor je niets over de andere merken die ook dezelfde motor hebben?

Je betaald al teveel voor een 2e hands, moet je ook nog preventief het thermosstaathuis gaan vervangen. 
Achterlijk dat ze op zo'n prachtige motor een goedkoop huisje schroeven.

:-I
Brilliant black QQ 1.3 Dig-T Tekna 160pk 2020

deusjevo

Ook welkom...

Heb je zelf al geïnformeerd bij bijvoorbeeld Mercedes?

@lapalmeraie wel bijvoorbeeld maar heeft nog niets gehoord
Redelijk gesjeesde 2CV ❤️ rijder

lapalmeraie

Klopt!

Wat zijn eigenlijk de ervaringen van diegenen die het nu preventief hebben laten vervangen?
Geen problemen gehad? Ik dacht ergens gelezen te hebben van stotterende motor nadien maar weet niet meer waar...  :-!

Cashkoe

Vandaag weer naar een QQ wezen kijken bij een nissandealer.Tijdens de proefrit flinke rook uit de motorkap van een lekkend thermosstaathuis.

Dealer wist natuurlijk van niks. :-!
Terwijl het onderhoud/rijklaar maken al was gebeurd.

Nissanwielmonteur

Dat is hem dus niet geworden?
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

Cashkoe

deusjevo

Citaat van: Cashkoe op november 19, 2024, 18:47:12 PMVandaag weer naar een QQ wezen kijken bij een nissandealer.Tijdens de proefrit flinke rook uit de motorkap van een lekkend thermosstaathuis.

Dealer wist natuurlijk van niks. :-!
Terwijl het onderhoud/rijklaar maken al was gebeurd.

En wat zei de dealer ervan, neem aan dat je het na de proefrit gemeld hebt?
Bij welke dealer stond hij?

Cashkoe

De dealer luisterde naar mijn betoog, maar durfde natuurlijk niets te bevestigen.  Was een Stam dealer.

De deal voor een andere QQ die daar ook stond ging niet door omdat ze niet wilde betalen om het onderdeel preventief te vervangen. Dus ze hebben geen 21000€ ontvangen omdat ze niet 150€ wilde betalen. :-!  :P

deusjevo

Of jij laat een mooie Qashqai staan op €150

Ruud1963

Citaat van: lapalmeraie op november 18, 2024, 09:50:34 AMKlopt!

Wat zijn eigenlijk de ervaringen van diegenen die het nu preventief hebben laten vervangen?
Geen problemen gehad? Ik dacht ergens gelezen te hebben van stotterende motor nadien maar weet niet meer waar...  :-!

Ik heb hem een poosje geleden preventief laten vervangen en merk nergens verschil in.
Hoop alleen dat er wel verschil zit in het uit elkaar ploffen  ;D
Anders heb ik het mooi voor niks laten doen.
Nissan Qashqai Tekna+ Dynamique 2020
Opel Tigra Twintop Sport 2007

lapalmeraie

Ok, dat lijkt me dan alvast goed nieuws. Maar inderdaad niet handig dat je het elke 4 jaar zou moeten doen..  :-!