Thermostaatbehuizing

Gestart door QQ2020, mei 13, 2024, 00:29:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Nissanwielmonteur

Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

lapalmeraie

Je bedoelt de temperatuur meter tussen de klokken.
Die is inderdaad heel mooi  ;D  maar.... die heeft vloeistof nodig om de temperatuur uit te moeten.
Wanneer het thermostaathuis barst vloeit heel snel alle vloeistof weg en slaat die dus niet uit !
Je moet dus een manier hebben om dat barsten snel te ontdekken - maw het ontsnappen van de koelvloeistof.
Enkel zo kun je op tijd stoppen en motor schade voorkomen.
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

Dutchgixxer

lapalmeraie

Waar? Toch niet op het expansievat lijkt me?

lapalmeraie

Citaat van: Nissanwielmonteur op september 05, 2024, 12:41:54 PMEr is een hele mooie meter aanwezig dus waarom zou je een extra sensor bij plaatsen??

Bedoel je dat je door enkel de motortemp meter in het oog te houden je er snel genoeg bij kan zijn?
Aangezien de sensor ondergedompeld moet zijn om iets te meten vermoed ik dat hij volledig naar "0" zakt (links dus) wanneer er een breuk zou zijn.

Correct?

Dutchgixxer

Citaat van: lapalmeraie op september 06, 2024, 15:44:43 PMWaar? Toch niet op het expansievat lijkt me?
Ja dat kan. Je zult wel iets moeten maken met bv een arduino welke de sensor past leest wanneer de auto opgewarmd is. Een ploselinge drukval bij een warme motor zou het scheuren van het huis moeten kunnen detecteren.

Een vlotter in het expansievat zou ook moeten werken. Is denk ik nog simpeler te maken. Geen software nodig

gompietje

Het is toch te gek voor woorden dat wij allerlei oplossingen proberen te bedenken, om te voorkomen dat je motor in soep draait, waar Nissan uiteindelijk verantwoordelijk voor is. :-I
Zij hebben toch een onbetrouwbaar thermostaathuis geleverd en moeten hun verantwoordelijkheid hierin nemen en het niet zomaar op hun beloop laten :neen:

lapalmeraie

klopt! En er zijn natuurlijk veel meer auto's met deze motor die het probleem NIET hebben, maar het zal je maar gebeuren  :-\

Ruud1963

Afgelopen maandag is mijn thermostaatbehuizing preventief vervangen.
Uiteraard was er aan de oude niets te zien na demontage.
Er zit ook geen waarneembaar verschil tussen de oude en de nieuwe.
Ervan uitgaande dat het "ploffen" van het huis komt door veroudering van het kunststof kan ik er weer een jaartje of 4 tegenaan.
Kosten zijn (niet bij de dealer) ongeveer 400 euro.
Misschien heb ik hiermee voorkomen dat er veel duurdere motorschade kan ontstaan.
Nissan Qashqai Tekna+ Dynamique 2020
Opel Tigra Twintop Sport 2007

lapalmeraie

Netjes. En heb je het onderdeel zelf besteld? Of heeft de garage dat gedaan?

Ruud1963

Citaat van: lapalmeraie op september 25, 2024, 10:16:40 AMNetjes. En heb je het onderdeel zelf besteld? Of heeft de garage dat gedaan?

Heeft de garage gedaan  ;)
Nissan Qashqai Tekna+ Dynamique 2020
Opel Tigra Twintop Sport 2007

lapalmeraie

lapalmeraie

Eerste J12 met dit probleem is al gemeld in België.
J12 Tekna+ automaat, nieuw gekocht in 2022 met 40.000 KM op de teller.

Dus de "elke 4 jaar vervangen-therorie" lijkt ook niet helemaal op te gaan om safe te zitten.

gompietje

Ongelofelijk dat Nissan hier niks aan doet en geen kwaliteits verbetering aanbiedt/doorvoert ???
Als je de berichten over hoe moeilijk de grote Duitse auto concerns het hebben om hun hoofd boven water te houden, zal door deze ingebouwde tijdbom Nissan ook wel eens de kop kunnen gaan kosten :o

lapalmeraie

Zeker als Mercedes het heeft opgelost met simpele clips... overigens nog geen reactie van hen ontvangen.
Niemand hier met connecties?