Thermostaatbehuizing

Gestart door QQ2020, mei 13, 2024, 00:29:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lapalmeraie

Citaat van: Nissanwielmonteur op augustus 13, 2024, 11:54:41 AMgeen Nissan product is maar van Renault.

Dat was ook mijn eerste gedachte... hoor je soms ook van niet-Nissan rijders "ja maar dat is toch een Renault motor.."

Interessante info ivm de luchtkwaliteit.
Lijkt me trouwens ook geen hele handige plek om structureel / preventief te vervangen? Je kunt er maar moeilijk bij lijkt me.
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

gompietje

Luchtkwaliteit, chemische stoffen, fabricagefouten, zeg het maar, blijft het feit dat zo'n cruciaal onderdeel, wie het ook gefabriceerd heeft niet binnen 3a4jaar uit elkaar mag barsten.
Nissan blijft tenslotte de eindverantwoordelijke :yep:

Zit inderdaad niet op de makkelijkste plek om even gauw te vervangen, maar ja doe je het niet loop je wel het risico mocht het plaats vinden, dat je meer dan €10000 voor een nieuwe motor kwijt bent :(


lapalmeraie

Gisteren even gekeken en zit hoger dan verwacht. Kan je dus behoorlijk goed inspecteren. Althans de zijkant boven. Uiteraard is dat enkel oppervlakkig. Je hebt geen idee hoe het er van binnen uit ziet, maar toch.
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

Ruud1963

Wie niet in de groep op Facebook zit hier het bericht wat ik laatst heb geplaatst:

Ik ben inmiddels bij mijn dealer geweest en hij bevestigde dat het inderdaad voorkomt.
Er was toevallig een monteur bij hun die vlak voor hij op vakantie ging hem ook preventief heeft vervangen.
Vervanging kost bij de dealer rond de 500 en bij de garage waar onze andere auto in onderhoud is 400.
Ik laat hem begin september vervangen als we met onze andere auto op vakantie zijn.
Nissan Qashqai Tekna+ Dynamique 2020
Opel Tigra Twintop Sport 2007

lapalmeraie

#34
Citaat van: gompietje op augustus 06, 2024, 17:34:49 PMDit zijn de nummers

110600260R

110607087R





Op site in England zeggen ze dat er totaal geen verschil is met degene die kapot gaat overal even dik, het advies wat sommige geven is het Thermostaathuis 1x in de 3 of 4 jaar te verwisselen om misschien zeker te zijn om ellende te voorkomen garantie heb je uiteraard niet >:(


Ik zie op dat forum toch wel verschillende versies?
In januari '24 word gesproken van dit nummer "CD42A6" want later gelinkt wordt aan het eerst genoemde nummer hier "110600260R". Er is nadien dan toch nog een verbetering gekomen?

En deze foto's staan bij de verschillende versies:

oude


nieuwe



In dat geval zal het éénmalig vervangen voldoende moeten zijn? (mits juiste model)
En zou je dus ook kunnen checken of je al de verbeterde versie hebt?

Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

lapalmeraie

Ok.... dus ik heb alle 54 pagina's van het Engelse forum gelezen en kom tot deze conclusie

- Het gaat voornamelijk om de 1.3 DIG-T 140, maar de 160 wordt ook sporadisch gemeld
Ik denk dat de 140 motor gewoon meer is verkocht en daarom meer kans heeft om hier bij betrokken te raken...

- de meeste voorvallen worden gesignaleerd in Engeland/Ierland & Spanje, ik weet niet zeker of dit komt door de verkoopaantallen of door milieu-/productieredenen

- het probleemtreedt plotseling op (meestal vrij snel na de garantieperiode van 3 jaar) als de motor warm is, dus bijna altijd op de snelweg.
Er zijn geen waarschuwingslampjes wanneer het gebeurt. Er zijn geen zichtbare tekenen vooraf, behalve één die vreemd gedrag van de airco opmerkte.

- Je kunt het onderdeel visueel controleren, maar omdat de verbinding plotseling lijkt te barsten, is er niets van te voren te zien.

- Er zijn twee onderdeelnummers; 110607087R & 110600260R, waarbij de 7087R het originele/eerste onderdeel is en de 0260R het vervangende/nieuwere onderdeel.
Beide onderdeelnummers worden vermeld op de aftermarket doos, maar ik denk dat dit alleen is om de compatibiliteit van het onderdeel aan te tonen in plaats van dat het verschillende referenties zijn.



- De QR-code op het onderdeel laat zien welke versie je hebt. Ik heb er verschillende vergeleken en er maar twee gevonden en de verschillen gemarkeerd die gemakkelijk te zien zijn zonder te scannen (rood is referentiepunt - blauw is het verschil). Op het onderdeel zelf staat het onderdeelnummer ook vermeld, maar het zit aan de verkeerde kant wanneer het is geïnstalleerd en is daarom niet zichtbaar.





- Het vervangen van het onderdeel is een klus van ~2,5 uur. Kan door jezelf gedaan worden (met kennis), door een lokale garage of door de dealer. Officiële prijs bij Nissan is €500 (all in). Het onderdeel zelf kost ergens rond de €215. Het is hetzelfde onderdeel als bij Renault en je zou het daar voor de helft van de prijs moeten kunnen krijgen...

- Het vervangen van het onderdeel door de nieuwste versie is niet per se een garantie dat het probleem zich niet meer voordoet, omdat dit onderdeel nog niet oud genoeg is voor een grondige ervaring. En dan zijn er ook nog auto's met een hoge kilometerstand en geen problemen met het originele onderdeel. Sommigen beweren dat dit onderdeel best elke X jaar (4-5 jaar) preventief moeten vervangen worden, maar dat is gebaseerd op de vertraging waarmee het originele onderdeel ontplofte. (: van diegene dié inderdaad ontplofte)

- Mercedes A klasse heeft dezelfde motor en onderdeel en er schijnt een oplossing te zijn met metalen clips. Vreemd genoeg is er niet meer info te vinden (op het UK forum althans)

- alternatieve vervangingsonderdelen (o.a. op Amazon) zijn te vinden met een grovere verbinding maar niets garandeert een goede / betere kwaliteit dan het OEM onderdeel. Op het nieuwste OEM onderdeel is geen duidelijk verschil te zien.

Hoop dat dit helpt ;)
Niek

ps. Ik ga even kijken welke versie ik eigenlijk heb  :-! [/b][/b]
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

gompietje

Prima samengevat Niek ;D  ;D

Ruud1963

Ik heb het vervangende onderdeel wat de "vernieuwde" versie zou moeten zijn gevonden.
Ben vanochtend even onder de kap gedoken en ik heb de "oude" versie erin zitten.
Toch maar voor de zekerheid laten vervangen binnenkort.

Thermostaathuis
Nissan Qashqai Tekna+ Dynamique 2020
Opel Tigra Twintop Sport 2007

lapalmeraie

Ik zou persoonlijk voor een OEM stuk gaan voor zo'n belangrijk onderdeel.  ;)
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

Ruud1963

Citaat van: lapalmeraie op augustus 30, 2024, 14:54:41 PMIk zou persoonlijk voor een OEM stuk gaan voor zo'n belangrijk onderdeel.  ;)

Want?
Die blijken ook niet betrouwbaar te zijn dus  ???
Nissan Qashqai Tekna+ Dynamique 2020
Opel Tigra Twintop Sport 2007

lapalmeraie

 :-  :-  haha, da's waar.  ;D

nee las iets over dat die naad wel dikker is maar je weet natuurlijk niet hoe hoogwaardig het kunststof is van dit onderdeel. Maar je hebt een punt dat je dat nooit weet.

Krijg je bij een vervanging door de dealer ook geen garantie op het vervangen onderdeel? In dat geval is het wel een interessante afweging natuurlijk.
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

lapalmeraie

#41
Ik heb er (zoals gebruikelijk  ;D ) ook even een video van gemaakt. Niet alle liefhebbers lezen hier immers mee.

Nu vond ik op het UK forum in de uitgebreide thread ook wel dit






Is dus eigenlijk de vraag of er (áls het verhaal klopt) te herleiden valt uit welke fabriek het thermostaathuis komt in de eigen auto. Bv op basis van VIN nr...


https://youtu.be/loOzn9Y4lhc
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

lapalmeraie

Net de auto bij de dealer gaan brengen voor de bumperschade en even gevraagd of hij het probleem al was tegen gekomen; ja dus! Enkele malen zelfs. Maar niet alleen bij de 1.3, ook bij de oude 1.6 (die heeft dus óók niet alleen maar goede Japanse onderdelen...) en zelfs bij de 1.0 van de Juke.

Hij haalde even een reserve huis uit het magazijn en dat bleek er eentje met het nieuwe nummer maar volgens hem geen wezenlijk verschil met het oude. Dus ook niet echt een oplossing om het preventief te vervangen.

Een beter gemaakte leek hem handiger en haalde een merk aan (Gates?) maar wist ook niet of die compatibele huizen hebben. Zelf even gezocht en niet gevonden.

Een koelvloeistof temp sensor leek hem nog het beste maar hij had niet direct een idee hoe dat erop te zetten.

Via mijn YT video kreeg ik een Spaanse reactie; die heeft een koelstofniveau sensor toegevoegd, met waarschuwing in de cabine. Hij gaat de details nog doormailen normaal gezien.
Ben wel benieuwd want het niveau op een expansievat...
Ik vond ook nog deze video waarbij het originele expansievat vervangen wordt met een model mét niveau sensor. De vraag is dan natuurlijk wel of/welk vat compatibel is met de QQ?
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

Nissanwielmonteur

Er is een hele mooie meter aanwezig dus waarom zou je een extra sensor bij plaatsen??
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

gompietje

Als dat huis in een keer ontploft(zoals bij de meeste het geval is)heb je ook niks aan een meter of sensor zou ik denken ???