Thermostaatbehuizing

Gestart door QQ2020, mei 13, 2024, 00:29:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

QQ2020

Goedemiddag,

Nieuwe member hier, zag op een britse site dat de 2019 modellen veel problemen hebben met thermostaatbehuizing die zomaar ineens barst bij de 2019 1.3 modellen en schrok hier wel erg van.. is dat iets waar jullie hier op het forum meer over weten? Is dat een bekend probleem? Zag dat ze van plastic waren zelfs (!)..

Zij raden allemaal aan dat vooraf te vervangen omdat het geheid mis zal gaan met alle gevolgen van dien en begin me een beetje zorgen te maken nu

Zie ook: https://m.youtube.com/watch?v=qwerNTAoxbg

jecopzzz

Bekend.
Gescheurde thermostaat behuizing
Ik heb dit gehad op de A50 t.h.v Van der Valk in Apeldoorn.
Gelukkig 1.5 kilometer van de bestemming.
Hierdoor bleef het op de 1.5 kilometer rijden na, parkeren en de anwb bellen zonder verdere schade bleek achteraf.

QQ2020

Citaat van: jecopzzz op juni 05, 2024, 18:14:01 PMBekend.
Hierdoor bleef het op de 1.5 kilometer rijden na, parkeren en de anwb bellen zonder verdere schade bleek achteraf.

Hmm en hoe wist je dat de thermostaatbehuizing gescheurd was? Was er een melding of iets? Die britten doen alsof je er pas achterkomt wanneer het te laat is 😅 ik weet het niet hoor, die qashqai heeft het al 125000 km's gered, zou denken dat hij allang al gescheurd zou zijn mocht er iets mee zijn toch..

Ruud1963

Citaat van: gompietje op juni 05, 2024, 22:06:48 PMZie mijn bijdrage

https://www.qashqai-passion.nl/index.php?topic=12807.msg199599#msg199599

Zit net je bijdrage te lezen en dan ook de opmerking van @Madmaus
Hij schrijft daarin dat de nieuwe behuizingen schijnbaar steviger zijn.
Maar vanaf wanneer deze nieuwe behuizingen zijn gemonteerd vermeld hij er niet bij helaas.
Dus als iemand het antwoord hierop weet.
Nissan Qashqai Tekna+ Dynamique 2020
Opel Tigra Twintop Sport 2007

gompietje

Ja dat is niet bekend de eerste meldingen waren van modellen uit 2019.
Op het Engels forum zijn er inmiddels meldingen van latere jaren.
Vervelend dat Nissan hier niks over aan geeft en doet of het probleem niet bestaat
Blijven een hoop Qashqai rijders in onzekerheid!!!😖

Wel vreemd dat hier in Nederland weinig over dit probleem wordt gemeld, het lijkt dat het probleem zich voornamelijk in England en ook Spanje speelt.
Ik heb zelf een Qashqai uit 2021 en heb bij de dealer gevraagd of ik mijn thermostaat behuizing niet beter ook kan laten vervangen voor de nieuwe en hij geeft aan dat dat niet nodig is.
Maar ik ben er nog steeds niet gerust op, want als het gebeurd dan is gelijk ook je motor naar de maan en sta je voor enorme kosten.

Ruud1963

Zal het ook eens aan mijn dealer vragen.
En maar hopen dat het een storm in een glas water is en dat het meevalt.
Nissan Qashqai Tekna+ Dynamique 2020
Opel Tigra Twintop Sport 2007

gompietje

Ruud1963 als je wat weet van je dealer meldt het dan ook hier nog even👍

jecopzzz

Citaat van: QQ2020 op juni 05, 2024, 20:21:20 PM

Hmm en hoe wist je dat de thermostaatbehuizing gescheurd was? Was er een melding of iets? Die britten doen alsof je er pas achterkomt wanneer het te laat is 😅 ik weet het niet hoor, die qashqai heeft het al 125000 km's gered, zou denken dat hij allang al gescheurd zou zijn mocht er iets mee zijn toch..

De anwb monteur kwam met deze vaststelling. Was overigens ook te zien toen de monteur het liet zien.
Uiteindelijk bevestigde de eindafrekening bij de Nissan dealer dit ook.
Puur toeval afgelopen week bij iemand met een juke  een vergelijkbaar verhaal gehoord .

jecopzzz

Citaat van: jecopzzz op juni 18, 2024, 12:03:39 PM
Citaat van: QQ2020 op juni 05, 2024, 20:21:20 PM

De anwb monteur kwam met deze vaststelling. Was overigens ook te zien toen de monteur het liet zien.
Uiteindelijk bevestigde de eindafrekening bij de Nissan dealer dit ook.
Puur toeval afgelopen week bij iemand met een juke  een vergelijkbaar verhaal gehoord .

De betreffende anwb monteur toen zei.
Goh ik had dit bij Nmw's verwacht maar niet bij een Nissan .
Dat vond ik "voor een premium merk" dan wel weer komisch

DutchQQ

Er wordt over dit specifieke probleem in NL gek genoeg bar weinig geschreven. 
Ook op social media, waar ook Nissan monteurs actief zijn, lijkt het er gek genoeg op dat dit onderwerp wordt ontweken / genegeerd.

Op het Engelse QQ forum, is er wel een hele lange toppic over: https://www.qashqaiforums.co.uk/viewtopic.php?t=13191&sid=647d1bcbcc0b529dda625ef3dc80aed1&start=400

Er zijn natuurlijk een zeer grote hoeveelheid QQ met een 1,3 blok in 2019 gemaakt en geleverd, die zouden dus allemaal dit issue kunnen krijgen  ??? ? Dit 1.3 blok is in samenwerking met Mercedes gemaakt, en ligt zodoende ook in een paar van hun modellen, net als bij Renault die dit blok ook gebruikt.

Zelf heb ik de kwestie eens aanhandig gemaakt bij Nissan NL. Maar die gaven onderstaande reactie:

Er is geen terugroepactie voor de thermostaatbehuizing en is er ook geen aanleiding om deze preventief te laten vervangen...

Tot op heden blijft het dus wat gissen. Wat wel zeker is, is dat Nissan inmiddels dieverse nieuwe revisies van deze thermostaatbehuizing heeft uitgebracht. Dat doe je niet voor niets..

gompietje

Voor het eerst wordt er een melding gemaakt in een Engelse krant >:(

bryfly48 ยป Mon Jul 22, 2024 4:34 am
First time I've seen a motoring journalist mention the thermostat housing problem, yesterdays Sun Newspaper...

received_844749097215382.jpeg

sss

blij dat ik hem ingeruild heb \-/
2009  1.6 Acenta   night shade
2012  1.6 Connect  silver metallic
2014  1.2 Dig-T Connect zwart metallic
2016  1.2 Dig-T Connect  smokey silvewr metallic

gompietje

SSS ja dat geloof ik graag na alle grote problemen van de Qashqai in de afgelopen jaren
,denk aan roest achter de portieren, olieverbruik 1.2 motoren en vervangingen hiervan, cvt die in de vernieling gingen en moesten worden vervangen, accu's die er mee kapten etc etc......

En nu weer de onzekerheid of de thermostaathuis niet onverwachts ploft en je motor in de soep draait

Natuurlijk zijn er altijd ook problemen met andere merken, maar wat mij niet zint is hoe Nissan ned hiermee omgaat.
Doen net of er niks aan de hand is en laten de klanten in grote onzekerheid achter.
De Qashqai is een fijne auto maar ik heb de laatste jaren wel veel problemen ondervonden en heb grote bedenkingen over de kwaliteit van de gebruikte onderdelen.

Ik denk dat mijn volgende auto daarom helaas geen Nissan meer zal worden :(  :(

hermanv

Je zal maar pech hebben. Mijn eerste j10 1.5 dci, 120dkm, buiten onderhoudsbeurt geen sleuteltje aangeweest.
Mijn tweede j11 163dig-t, tot op heden 157dkm, uitlaatsensor 3x stuk geweest. Voor de rest geweldige wagen. Mijn volgende zal een j12 facelift worden.