Nieuwe Software- en Kaart updates!!!?

Gestart door BruggC, augustus 01, 2023, 00:13:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

wimjosenicky

Goedemorgen BruggC,
Dat is wel een goed idee. Bedoel je via de nissanconnect app? zo ja waar kan dat vinden

BruggC

Dag Wim,

Zie omcirkelde gebieden in onderstaande printscreen!

De NC kent ook een geheim menu, deze was/is ook aanwezig in vorige versies die gebruikt werden in de Qashqai J11a en J11b, op Youtube staan hier diverse video's over hoe e.e.a. te openen.
In de NC van de J12 werkt dit op vergelijkbare manier, wellicht ook in jou Juke.
In dit geheime menu (Secret Menu) vindt je diverse technische zaken terug maar ook een aantal log-bestanden van voorvallen die hebben plaatsgevonden, de meesten kun je wissen, wellicht heeft dit effect op de werking van jou NC.

Groet,
BruggC
--- Nissan Qashqai (J12) Dig-T 158 Acenta, Xtronic, Connect Pack, Ceramic Grey ---
--- Nissan Qashqai (J11a)1.6 DIG-T Tekna, Pearl White ---

wimjosenicky

Hallo BruggC,
Ik heb de vraag gesteld, nu maar afwachten wat ze zeggen.
Bedankt voor de tip.
wim

bhennink

ik ben benieuwd of je nog verder gekomen bent.
Mijn QQ e-power loopt ook hopeloos achter met kaarten t.ov. android tt app.
Ik heb al paar keer gekeken of er een software update was en ook bij mijn banden wissel laten checken bij de nissandealer.
Anders dan tochvoor mezelf maar via andoid auto

cortrans

Welke versie zit er nu op?
Anders even contact zoeken met de klantenservice van Nissan, zij hebben mij ook geholpen
Nissan Qashqai J12, 1,3 MHEV 158 pk, X-Tronic N-Connecta met design en Cold Pack, vaste trekhaak, in de kleur Parelmoer wit uit 2022

srna513006

Citaat van: bhennink op december 07, 2023, 14:50:48 PMik ben benieuwd of je nog verder gekomen bent.
Mijn QQ e-power loopt ook hopeloos achter met kaarten t.ov. android tt app.
Ik heb al paar keer gekeken of er een software update was en ook bij mijn banden wissel laten checken bij de nissandealer.
Anders dan tochvoor mezelf maar via andoid auto

Misschien een schrale troost maar met mijn vorige 2 X-Trail's en 3 Qashqai's heb ik dezelfde slechte ervaringen met de kaart updates ondervonden.
Als er dan al een update beschikbaar was waren de kaarten al snel 2 jaar oud.
Ik heb mij daar jaren aan geërgerd maar alle protesten van mijn kant richting Nissan leverden nooit wat op.

Sinds dit jaar ben ik naar een ander merk overgestapt en daar hebben de navigatie perikelen zeker bijgedragen.
QQ 1.3 Dig-T 160 DCT, Tekna+ plus Dynamic pack Bj 07 - 2020

BruggC

Beste Qashqai J12 gebruikers,

Ik ben dit topic op 1 augustus 2023 gestart met de bedoeling jullie op de hoogte te houden omtrent de voortgang van de kaart updates naar versie "17445-13" voor de diverse landen.
Het is omtrent dit topic van mijn kant tot nu toe aardig stil geweest, neemt niet weg dat er veel gebeurd is.
De update van de diverse kaarten verliep voorspoedig, echter bij de update van een bepaald land liep e.e.a. constant vast, alle andere landen naar versie "17445-13" kunnen updaten.
Het land dat vast liep ligt buiten West Europa, de kans dat ik daar kom is derhalve nihil.
Mijn probleem was niet zozeer het vastlopen van de update maar dat de Nissan Connect dagelijks vanuit zichzelf probeerde de update uit te voeren ook al had ik de automatische updates uitgezet.
Dit issue voorgelegt aan Nissan Support, dit echter zonder enig resultaat anders dan dat ik maar contact moest opnemen met de dealer.

Uiteindelijk het probleem voorgelegd aan de locale dealer, zij kenden dit probleem niet maar waren wel bereid om er naar te kijken, ze konden ook niet anders want er zit nog garantie op de auto.
Ze konden het probleem niet vinden en hebben de Connect gereset en de software opnieuw ge-installeerd incl. de laatste beschikbare kaarten, in dit geval wederom de "17445-13" maar helaas niet voor alle landen.
Aanvankelijk leek dit de oplossing maar dat was ijdele hoop, het probleem keerde terug.
Wederom de locale dealer benaderd, zij hebben Nissan Support gecontact met als resultaat het volledig initialiseren van de Connect incl. alle software.
Bij het ophalen van de auto leek alles in orde echter op de weg naar huis kreeg ik de melding dat er een nieuwe kaart was geïnstalleerd en dat de Connect uit- en aangezet moest worden om e.e.a. te activeren.
Dus bij thuis komst e.e.a. uit gezet en na enige tijd weer aangezet met als resultaat het niet meer voorhanden zijn van de navigatie software en de diverse kaarten.

De dealer heeft e.e.a. nogmaals herhaald echter met het zelfde effect als resultaat.
In overleg met Nissan Support is besloten een nieuwe Connect te plaatsen, deze is op 5 december j.l. geïnstalleerd.
Het vreemde is dat een paar dagen voor dat de unit vervangen zou worden ik na een check op eventuele nieuwe software de Connect iets begon te downloaden en te installeren, echter liep e.e.a. weer vast maar ik had wel weer de navigatiesoftware en alle kaarten terug.
In overleg met de dealer toch de nieuwe Connect laten installeren en laten voorzien van de diverse updates.

En wie nu denkt dat alles is opgelost moet ik helaas teleurstellen.
Bij thuiskomst bleek de nieuwe unit geen verbinding te kunnen maken met het zogenaamde TCU netwerk.
Na contact met Nissan Support wederom een afspraak gemaakt met de locale dealer, volgens Nissan zou het liggen aan het niet goed initiëren van de sim-kaart in de Nissan Connect.
De afspraak staat voor 13 december a.s. wordt dus vervolgt.

Groet,
BruggC

--- Nissan Qashqai (J12) Dig-T 158 Acenta, Xtronic, Connect Pack, Ceramic Grey ---

Nissanwielmonteur

Chassisnummer niet ingevuld.

In de Connect zit geen simkaart. Die zit in de TCU die ook de E-call verzorgt.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

BruggC

Citaat van: Nissanwielmonteur op december 10, 2023, 13:00:28 PMChassisnummer niet ingevuld.

In de Connect zit geen simkaart. Die zit in de TCU die ook de E-call verzorgt.

@Nissanwielmonteur,
Bedankt voor jou reactie!
Ik neem aan dat je niet bedoeld het invullen van het chassisnummer in de App.
Waar zou volgens jou het chasisnummer ingevuld moeten worden?

Hoor het graag!

Groet,
BruggC

Nissanwielmonteur

Tijdens de installatie van de radio moet het chassisnummer in het toestel ingegeven worden.

BruggC

Ok, kan ik nog ergens zien wat er ingevuld is?
In het "geheime menu" wellicht?

BruggC

Afgelopen woensdag, 13-12-2023, heeft de lokale dealer de verbinding met het TCU netwerk hersteld.
Bij thuiskomst direct de Nissan Connect App middels een Pairing Code gekoppeld aan de QQ.
Alle Nissan Connected Services, zoals op afstand bedienbare functies, versturen van een adres en opvragen abonnementgegevens werkten prima.
Het starten van een kaart update gaf de melding dat het abonnement op kaartupdates was verlopen, mijn vermoeden was dat dit wellicht om een synchronisatie vraagstuk zou gaan en dat ik enig geduld zou moeten betrachten.
Mijn vermoeden werd vandaag bewaarheid door de melding dat ik nu de laatste kaartversies heb.
De Connect heeft nu kaartversie 17445_0_13, waarbij alle Afrikaanse gebieden en Turkije de 17445_0 hebben en alle overige gebieden 17445_13.

wimjosenicky

Beste BruggC,
Mijn Nissan Juke is nu 3 jaar oud en er komt nu een melding dat ik geen navigatie updates meer krijg, geld dit ook voor de autosoftware of gaat dat wel nog door? ???
Weet iemand een bedrijf die de navigatie kaarten wel kan updaten via usb of wifi.
Mijn kaarten zijn nog steeds van 2021. Nooit echt geupdate >:(
Anders betekend dit dat je met een verouderd systeem blijft rijden.
Dan was het systeem met de sd kaartjes toch wel beter!
Hoop dat iemand een oplossing heeft voor dit probleem, want ik ben zo te zien niet de enige.
Alvast bedankt,
Groet

Nissanwielmonteur

Wie verteld je dat autosoftware over the air gaat??

BruggC

@wimjosenicky

Je kunt de status van jou abonnementen omtrent navigatie updates terug vinden in de Nissan Connect App.
Op de eerste pagina van de App staat een winkelwagentje, als je hierop drukt wordt de Nissan Store geopend en kun je per abonnement type zien wat de status is.
V.w.b. jou navigatie/kaart updates zul je waarschijnlijk een datum zien die verstreken is, vandaar de melding op jou Nissan Connect.
Waarschijnlijk kun je hier ook een nieuw abonnement afsluiten, ben wel benieuwd wat dit moet kosten en hoelang dit abonnement geldig is, zou fijn zijn als je hier even naar zou kunnen kijken, medio september 2024 verloopt e.e.a. bij mij.

Ik denk dat je voor kaartupdates toch echt bij Nissan moet zijn door het afsluiten van een abonnement, Bij mijn weten zijn er geen bedrijven die buiten Nissan om jou van nieuwe kaartupdates kunnen voorzien, zelfs een dealer niet wanneer er sprake is van een verlopen abonnement.

Wil je dergelijke updates niet, dan rest niets anders dan te accepteren dat je met veroudere kaart- en navigatiesoftware verder moet, of je gaat via een smartphone gebruikmaken van Apple Carplay of Android Auto waarbij je dan resp. Apple Maps of Google Maps gratis kunt gebruiken.
Ook kun je besluiten een abonnement voor b.v de TomTom Go app af te sluiten voor op jou smartphone, maar er zijn meedere Apps beschikbaar zoals Waze, Sygic, Flitsmeister.

Hoor graag van je v.w.b. de abonnementskosten bij Nissan!

Groet,
BruggC