Onverwachte rem actie op snelweg

Gestart door Ruud1963, juli 20, 2022, 01:24:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Nissanwielmonteur

Als we het over radio's gaan hebben dan haak ik af.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

srna513006

Nee, niet over radio maar ik dacht dat het op de foto vermelde versienummer betrekking heeft op de auto en niet op de radio.
Ik snap er niets van maar vind het eigenlijk ook niet zo boeiend, was meer nieuwsgierigheid.

Als er nieuwe software voor de auto nodig is dan veronderstel ik dat die bij een servicebeurt automatisch vervangen wordt, toch?
QQ 1.3 Dig-T 160 DCT, Tekna+ plus Dynamic pack Bj 07 - 2020

Ruud1963

Bedankt voor de reacties, ga volgende week maar eens een afspraak maken bij de dealer.
Ik heb tenslotte toch nog garantie.

Nissan Qashqai Tekna+ Dynamique 2020
Opel Tigra Twintop Sport 2007

Ruud1963

Citaat van: srna513006 op juli 20, 2022, 10:43:48 AM
Ook ik ervaar dit met mijn QQ 1.3 automaat Tekna+ uit 2020 maar niet echt storend.
Dit manifesteert zich hoofdzakelijk op de snelweg in een linkse bocht.
Dan schijnen de sensoren in de voorbumper een gevaar op te merken waardoor de remactie wordt uitgevoerd, niet helemaal onlogisch

Bij mij is het ook in een linkse flauwe bocht op de snelweg en dat is dus juist het gevaarlijke eraan.
Ben je net lekker aan het inhalen met een gangetje van 120 á 130 wordt er een volle remingreep gedaan.

Patrick van Neijenhof

Het scherm op de radio met daarin de getoonde versie laat daar alleen de software zien die in de radio aanwezig is. Dat zegt dus geheel niets over bijvoorbeeld de software in een van de modules die het automatische remsysteem aanstuurt, of bijvoorbeeld de module die de lampen regelt enz.

Zoals Ton zegt zitten er 17 van dit soort modules (lees computers) in de Qashqai die allemaal hun eigen stukje van de auto beheren en allemaal dus van software voorzien zijn en daarmee dus ook geüpdatet kunnen worden.

Of deze software standaard door de dealer geüpdatet wordt? Ik ga ervan uit van niet. Want waarom zou je zolang Nissan niet aangeeft dat het een verplichte update is, de software vervangen als er geen klachten zouden zijn. Dus als je als eigenaar/ bestuurder geen melding maakt van een probleem en Nissan geeft niet aan dat er een verplichte update is (bijvoorbeeld een terugroepactie) zou ik niet verwachten dat dit standaard gedaan wordt.  ;)

We hebben het hier immers niet over een Windows pc  :-
Qashqai J12 | 1.3 MHEV | Tekna + design pack | Xtronic | Magnetic Blue + Black roof | 19" velgen | Instaplijsten | Velours matten | Half lederen Grijs / licht grijs bekleding | Privacy glass | Panoramadak |

Ruud1963

Ik ben het niet helemaal met je eens Patrick.

Wanneer de auto naar binnen gaat voor een beurt wordt elke update die op dat moment beschikbaar is in de auto geladen.
Althans, bij mijn vorige auto (Opel) was dit wel altijd zo.
Mag toch aannemen dat het bij zo'n groot merk als Nissan niet anders zal zijn.

Moet trouwens de afspraak nog maken met de dealer, hou jullie op de hoogte.

Patrick van Neijenhof

Mijn ervaring met de Nederlandse dealers is, zeg het er van te voren even bij, dan weet je zeker dat je de meeste kans hebt  :-

Enkele monteurs en dealers uitgesloten  ;)
Qashqai J12 | 1.3 MHEV | Tekna + design pack | Xtronic | Magnetic Blue + Black roof | 19" velgen | Instaplijsten | Velours matten | Half lederen Grijs / licht grijs bekleding | Privacy glass | Panoramadak |

Nissanwielmonteur

Bij Nissan is dat niet zo. Alleen bij campaigns of andere klachten.

Of je moet een bus rijden waar oorspronkelijk het logo van een schaarkrik op zit. Dan kan je de computer beter meegeven.

Ruud1963

Auto gaat a.s. maandag terug naar de dealer.
Ze gaan nakijken of er fouten in de radar zitten of dat er een update voor beschikbaar is.

To be continued  ;)

Ruud1963

Citaat van: Nissanwielmonteur op juli 29, 2022, 21:25:00 PM
Achteruit remmen gaat door de camera en een update is er niet. Systeem moet handmatig uitgezet worden.

Wat bedoel je met achteruit remmen dan?  ???

Nissanwielmonteur

Ben in de war. Dacht dat het om het achterwaards remsysteem ging van de J12/

Te vlug gelezen

Ruud1963

Citaat van: Nissanwielmonteur op juli 29, 2022, 21:49:52 PM
Ben in de war. Dacht dat het om het achterwaards remsysteem ging van de J12/

Te vlug gelezen

\-/

Ruud1963

Gisteren een belletje gehad van de dealer.
Er is een software update gedaan en ze hebben iets met de afstelling van de radar gedaan.

Vanmiddag ophalen, ben benieuwd. 

tigrimang

Meest verontrustende is:

Dit speelt al langer.
Diverse mensen hebben dit gemeld bij de dealer. De dealer meldt dit niet aan Nissan?

Dat ze geen terugroepactie doen om deze software update bij elke auto te laten uitvoeren.

Het is niet iets van een lampje gaat niet aan. Maar het is een spontane remactie op een snelweg!
Dat is toch levensgevaarlijk.......
Nissan Qashqai J11 Tekna 2017
1.2 Dig-T 6-manual
Prins VSI-2.0 DI

Ruud1963

Citaat van: tigrimang op augustus 03, 2022, 08:41:54 AM
Meest verontrustende is:

Dit speelt al langer.
Diverse mensen hebben dit gemeld bij de dealer. De dealer meldt dit niet aan Nissan?

Dat ze geen terugroepactie doen om deze software update bij elke auto te laten uitvoeren.

Het is niet iets van een lampje gaat niet aan. Maar het is een spontane remactie op een snelweg!
Dat is toch levensgevaarlijk.......

Als dit zo is kan dit toch gezamenlijk worden aangekaart bij Nissan Nederland.
Wanneer daar voldoende klachten binnenkomen zullen ze er toch iets mee moeten.
En anders via bepaalde instanties zoals b.v. Kassa, Bovag, Consumentenbond e.d.