Qashqai 2019 E10 / E5 in Frankrijk

Gestart door HaaJee, juni 30, 2022, 09:12:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HaaJee

Dag, ik heb een 2019 Qashqai waar het tankadvies in de tankdop aangeeft om E10 te tanken. Nu weet ik dat in Frankrijk niet elk pompstation altijd E10 heeft maar eigenlijk altijd wel E5 (ben door Covid 2 jaar niet meer geweest dus wellicht al opgelost inmiddels) maar kan ik met mijn 2019 wel gewoon zonder problemen E5 tanken als dat een keer noodzakelijk is?

Nissanwielmonteur

Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

sss

ik tank alleen euro98 E5 is veel beter voor je motor, wordt niet smerig
2009  1.6 Acenta   night shade
2012  1.6 Connect  silver metallic
2014  1.2 Dig-T Connect zwart metallic
2016  1.2 Dig-T Connect  smokey silvewr metallic

HaaJee

Oh? Dus begrijp ik dat eigenlijk E5 tanken beter is? Kijk, ik ben maar een domme IT'er zonder hele diepe motorische kennis  ;D dus ik tank altijd braaf wat er in mijn tankdop staat.

sss

tenminste om en om, kost een beetje meer maar de motor loopt veel mooier, en de interne vervuiling is vele malen beter
2009  1.6 Acenta   night shade
2012  1.6 Connect  silver metallic
2014  1.2 Dig-T Connect zwart metallic
2016  1.2 Dig-T Connect  smokey silvewr metallic

HaaJee

Goed om te weten (ik wist als leek uiteraard helemaal niet dat het mocht / kon). Zal ook eens een keertje een tank E5 er tussen door gooien; kijken hoe snel onze wagenparkbeheerder begint te "miepen" over de kosten..... :-

Nissanwielmonteur

Inwendige motorvervuiling komt niet door de benzine.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

tigrimang

slechte verbranding, onregelmatige ontsteking, niet op tijd verversen, slechte benzine equals to motorvervuiling.....heb ik altijd geleerd
Nissan Qashqai J11 Tekna 2017
1.2 Dig-T 6-manual
Prins VSI-2.0 DI

deusjevo

Citaat van: HaaJee op juni 30, 2022, 09:12:56 AM
Dag, ik heb een 2019 Qashqai waar het tankadvies in de tankdop aangeeft om E10 te tanken. Nu weet ik dat in Frankrijk niet elk pompstation altijd E10 heeft maar eigenlijk altijd wel E5 (ben door Covid 2 jaar niet meer geweest dus wellicht al opgelost inmiddels) maar kan ik met mijn 2019 wel gewoon zonder problemen E5 tanken als dat een keer noodzakelijk is?

Ik denk dat het tegenwoordig eerder andersom is.
Ieder tankstation heeft wel E10, dat is de nieuwe norm, E5 wordt zeldzamer.
Redelijk gesjeesde 2CV ❤️ rijder

HaaJee

We gaan het zien komende zomer. Uiteraard als goed leaserijder tank ik in Breda nog even een keertje en dan moet ik al een heel eind komen  :)

Siena

Ik heb de laatste keer Shell V-Power E5 getankt (X-Trail T32, 1.6). Hartstikke duur, maar volgens mij loopt de motor er mooier op. Het inhouden bij lage toerentallen is minder. Net of bij E10 de computer registreert dat de verbranding onvolledig is en dan minder brandstof geeft en dat bij E5 de benzine schoner verbrandt.
Verder rijd ik veel minder dan vroeger. Hoe minder ethanol, hoe beter omdat ethanol water aantrekt en daarmee troep veroorzaakt in tank en inspuitsysteem, zeker als de benzine lang in de tank zit. Bij lange vakantiereizen tank ik gerust E10, als je het er snel weer uit rijdt, kan het geen kwaad.

HaaJee

Citaat van: HaaJee op juni 30, 2022, 09:12:56 AM
Dag, ik heb een 2019 Qashqai waar het tankadvies in de tankdop aangeeft om E10 te tanken. Nu weet ik dat in Frankrijk niet elk pompstation altijd E10 heeft maar eigenlijk altijd wel E5 (ben door Covid 2 jaar niet meer geweest dus wellicht al opgelost inmiddels) maar kan ik met mijn 2019 wel gewoon zonder problemen E5 tanken als dat een keer noodzakelijk is?

Ter info, het is inmiddels zo goed als overal mogelijk om E10 te tanken in Frankrijk. Off-topic: zelfs langs de Autoroute was E10 tanken voor €1.76 geen straf 😇