Dealer melding van import auto

Gestart door Dutchplayer, november 07, 2020, 14:45:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

manfred

Volgens mij hebben wij het hier toch over gebruikte auto's die geïmporteerd zijn.
Voordat je een auto aanschaft kan je altijd vooraf op de site van de RDW (Kentekencheck) verschillende zaken controleren. Bij vervaldata en historie is o.a. te zien de datum van eerste toelating (waar ook ter wereld)
Bij datum eerste afgifte Nederland zie je de datum die aangeeft wanneer het voertuig voor het eerst in Nederland is geregistreerd. Zo weet je vooraf al of het om een import auto gaat.
Qashqai 13 MHEV Tekna Magnetic Blue&Black Cold+Design Pack

Hendrik

 :yep: inderdaad kijk ik ook altijd als eerste naar
ook garage bedrijven ( en dealers) die een kenteken "verbergen" op foto's of in de tekst, trekken mijn aandacht dat ze iets "verbergen" een NAP met "geen oordeel" is ook al een verdachte ;D
een eerlijke auto kan gewoon met kenteken en NAP op internet staan, kan je vooraf voorjezelf al wat huiswerk doen, of je gaat kijken, maar ja een mooi ( laag prijskaartje) trek ook aan natuurlijk de keuze is dan aan jezelf
Maar een goede dealer / garage / verko(opster)per zal toch wel aangeven dat het om "Import " gaat lijkt me. ::)
01-2008 Nissan Qashqai 2.0 Dci Tekna zwart met.(Black-Beauty)
09-2015 Nissan Qashqai 1.5 Dci Connect Edition /design-pack
              Brons Metallic
08-2020 Nissan Juke 1.0DIG-T117 N Design
             (Burgundy Metallic / Enigma Black)

Dutchplayer

Klopt ook dat je dit kan checken op de RDW website. Maar denk dat de gemiddelde persoon hier niet van op de hoogte is. Ik heb de auto bij een erkende dealer gekocht, groot concern waar ook Nissan dealers bij aangesloten zitten. Dus ja je koopt iets toch wel met bepaald vetrouwen dan toch.

Ja punt blijft toch, van import auto meld het dan is de klant op de hoogte en kan dan zelf kiezen wat hij doet.

tigrimang

Daar heb je 100% gelijk in....
Wel een beetje een slecht punt geweest van de desbetreffende dealer!
Nissan Qashqai J11 Tekna 2017
1.2 Dig-T 6-manual
Prins VSI-2.0 DI

Dutchplayer

Nou vandaag naar een X-Trail wezen kijken, 2e autobedrijf die het verdacht vind dat de import bpm zo laag is...

Nog mensen hier die iets kunnen vertellen over lage bpm?


Hendrik

Vraag Google maar eens om "lage BPM bij import" reacties in overvloed ;)
01-2008 Nissan Qashqai 2.0 Dci Tekna zwart met.(Black-Beauty)
09-2015 Nissan Qashqai 1.5 Dci Connect Edition /design-pack
              Brons Metallic
08-2020 Nissan Juke 1.0DIG-T117 N Design
             (Burgundy Metallic / Enigma Black)

Dutchplayer

#21
Hahaha, ja ik zit net een beetje te lezen. Samen gevat, je word er niet vrolijk van :'(

Ohwja de dealer meld mij dit "Door middel van een taxatie rapport word er gekeken naar gebruikers sporen, die zorgt ervoor dat de BPM invoerrechten zo laag mogelijk word ingevoerd. Dit word vrijwel door elke autobedrijf zo ingevoerd".


Nissan Peter (Be)

Ik begrijp het niet zo goed.

Volgens jullie is een import wagen per definitie niet OK?
Jullie kopen toch een 2e hands wagen? Dan kan je toch weten dat er een verleden aan de wagen is?
En als ik het begrijp zijn de import wagens goedkoper.... Dan heb je toch al winst vanaf de start?

Ter info : Hier gaan bijna wekelijks wagen naar NL (export dus).
Dit zijn degelijke, correcte wagens, die we verkopen aan degelijke (NL) bedrijven, die niet zomaar het eender wat aankopen...

Dus : Voor mij is een import auto niet altijd een probleem auto...
(Schadewagens spreek ik me niet over uit)

Datsun 240K-GT - Nissan Silvia S12 Zenki - Nissan Silvia S12 Kouki - Nissan Pulsar EXA N13 - Nissan 100NX Coupe B13
Nissan 300ZX Z32 - Nissan Terrano V6 Zenki WD21- Nissan Patrol R TopLine Kouki 260 - Nissan Patrol GR Kouki Y60 - Nissan Pathfinder V6dci Kouki R51- Nissan Leaf 40kW .... Nissan Addict

tigrimang

Het hangt er natuurlijk vanaf of de topic starter die "winst vanaf de start" heeft gehad en de dealer niet gewoon de normale prijs heeft gehanteerd bij de verkoop.

Als de topic starter nu de auto moet verkopen op een veel lagere prijs omdat het een import auto betreft..... zit daar wel een groot verlies bij.... :neen:

En een import auto is per definitie niet slecht! Vaak zijn die auto's speciaal of hebben functies die in de NL wagens niet standaard/mogelijk zitten
Nissan Qashqai J11 Tekna 2017
1.2 Dig-T 6-manual
Prins VSI-2.0 DI

Dutchplayer

Nee ik ga ook niet zeggen dat een import auto een slechte auto is, jammer genoeg hebben ze een slechte naam en daar loop je toch vaak aan in de praktijk. En de slechte naam komt door, geen bekende history en het schade auto verhaal.

In mijn geval heb ik naar mijn idee normale prijs betaald 25500 voor de Qashqai, wat ik al aangaf als de verkoper had gemeld het betreft hier een import auto dan ga je wel verder nadenken. Maar ja het schijnt dat je dik huiswerk moet doen voordat je een auto koopt...ook als je hem bij een officiele dealer koopt.

Maar goed, komt er nog bij in mijn geval dat de BPM extreem laag is. Belastingdienst gebeld, die mevrouw gaf al aan ik kan er niet teveel over vertellen. Maar ze vond de BPM ook erg laag, de BPM kan echt niet zo laag worden doordat er wat krasjes op de auto zitten bij de taxatie. Mevrouw zegt, ik denk dat ik u hiermee wel antwoord op uw vraag geef.

Rechts bijstand verder ingeschakeld, ik ben benieuwd of ik er wat mee kan.

Primera P11

Allen,

Een dealer koopt nooit een import auto?
Kijk voor de gein eens op de officiele VW/Audi/Seat/Skoda groep site.
De meeste GTI's die bij de dealer te koop staan zijn import auto's uit Duitsland bijv.
Meer opties, lagere km standen.
Er zit veelal een carfax taxatie rapport bij, daar staat ook de oorsprong van de auto in.
Zelfde bij Audi, de snelle modellen veelal uit Duitsland,Rs"en en dergelijke.
Nou kun je zeggen, ze komen gewoon bij duitse dealers vandaan, maar toch.
Veel demo's worden bijv uit Denemarken gehaald, vraag me niet waarom daar vandaan.
Vooral Mercedessen komen daar vandaan, veel A'tjes met het Mbux dashoard.
Gewoon bij de dealer te koop, als demo geimporteerd.
Als die het al doen, wat moet er dan fout aan zijn.
Rijd een Nissan pulsar visia van 2017
*Link verwijderd*

Dutchplayer

#26
Dat is ook prima, maar zoals je aangeeft krijg je er dan zo een cafax rapport bij en weet je dus waar je aan begint. Dat is netjes zaken doen.

Ik liep de officiele dealer binnen om de QQ te bekijken, mooie auto niets op aan te merken. KM stand van 19dkm vrij logisch voor een auto van net meer dan een jaar oud. Boekjes in NL, auto netjes nageken door de dealer. Tja wat willen we nog meer. Verkoper die gewoon open kaart speelt.

En hier word het eens goed uitgelegd "Import auto's met lage bpm" http://f-site.nl/kopers-geimporteerde-autos-zwaar-gedupeerd-door-bpm-fraude/


laredo

Oke dit is wel een verhaal om even scherp op te zijn. Ik krijg via een officiële Nissan dealer een Duitse QQ van 1 jaar oud aangeboden, 14K op de teller en nog anderhalf jaar fabrieksgarantie. Hoe kan ik dan voorkomen dat ik in zo'n BMP val trap? Moet ik opvragen welke BPM bij invoer is betaald? Ik zie hier in andere topics best wat positieve reacties voorbij komen over bv Deense import auto's en dacht een mooie deal gevonden te hebben. Nu ga ik toch weer twijfelen als de verhalen in dit topic lees. Zijn er mensen met recente ervaringen? En loop je echt risico als je bij een officiële dealer een auto koopt met nog fabrieksgarantie?
2012 QQ 1.6 Acenta black - UGO ad6080 - Rear camera
2017 QQ 1.2 Dig-T N-Vision pearl white
2022 Kia Niro '23 hybrid steel grey

Siena

@laredo:
Op https://ovi.rdw.nl/ kun je het kenteken invoeren. Onder de kop "Fiscaal" kun je zien hoeveel BPM er voor de auto is betaald.
Als de auto als schadeauto is geïmporteerd, is de waarde lager en dus ook de BPM. Het zou zelfs mogelijk zijn om de auto eerst in Nederland in te voeren, kenteken aan te vragen en vervolgens naar Polen te vervoeren om de schade goedkoop te repareren en hem vervolgens terug naar Nederland te brengen, bij de RDW te laten keuren en hem te koop aanbieden. Ik weet niet of het vaak op deze manier gebeurt, maar het lijkt me een mogelijkheid.

Met deze wazige praktijken zijn natuurlijk niet alle ingevoerde auto's slecht. Dealers rijden zelf ook flink tussen onze buurlanden heen en weer met allerlei auto's. Zo worden er veel diesels uitgevoerd omdat er bij ons minder vraag naar is, in ruil komen er vaak benzineauto's mee terug.