trillende qashqai j11

Gestart door harold, september 18, 2021, 09:26:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

deusjevo

Ik word nu wel heeeel nieuwsgierig
Redelijk gesjeesde 2CV ❤️ rijder

Whoosa1977

Hoi Harold,

Is het probleem opgelost? Zoja, wat was er aan de hand?

mvg,

ZR
QQ Dig-T 1.3 160PK - Automaat - J11 2019 - Tekna+ Dynamic Pack - ProPilot - Pano - 19" - Custum Saxony vloer matten

J@n

Ben ook zeer nieuwsgierig. Temeer daar ik ook Michelin banden met de maat 235-50-19 heb laten monteren en verder (tot nu toe) geen enkele last ervaar.


logo in foto plaatsen app

filepoper

Gaat het wel goed met de snelheidsmeter als je van 225-45 naar 235-50 gaat?
1.7 DCI 180PK 2020 Gun Mettalic Tekna+ met standkachel.

Nissanwielmonteur

Daar heb je een bandencalculator voor.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

Siena

Ik heb ooit eens een "onronde" band gehad: met lijmen van het karkas was iets fout gegaan waardoor er een bobbel in zat. Keurig netjes een nieuwe gekregen.

filepoper

Citaat van: Nissanwielmonteur op maart 24, 2022, 12:44:14 PM
Daar heb je een bandencalculator voor.

4,53% afwijking, dan geeft de teller met de grotere band waarschijnlijk nu de exacte snelheid aan.
1.7 DCI 180PK 2020 Gun Mettalic Tekna+ met standkachel.

sandor

Ik ben niet goed vertrouwd met wat verschillende bandenmaten doen met de snelheidsmeter, ik weet dat dat te maken heeft met de omtreksnelheid van de band , maar volgens mij geeft de gps toch altijd de "juiste" snelheid aan ongeacht de bandenmaat .
Of heb ik het mis ?

J@n

Citaat van: sandor op maart 26, 2022, 07:28:19 AM
Ik ben niet goed vertrouwd met wat verschillende bandenmaten doen met de snelheidsmeter, ik weet dat dat te maken heeft met de omtreksnelheid van de band , maar volgens mij geeft de gps toch altijd de "juiste" snelheid aan ongeacht de bandenmaat .
Of heb ik het mis ?

Dat klopt. Ik had eerst banden met de maten 225-45-19 en nu 235-50-19.
(Michelins) Dat rijdt prima!

Siena

Citaat van: sandor op maart 26, 2022, 07:28:19 AM
Ik ben niet goed vertrouwd met wat verschillende bandenmaten doen met de snelheidsmeter, ik weet dat dat te maken heeft met de omtreksnelheid van de band , maar volgens mij geeft de gps toch altijd de "juiste" snelheid aan ongeacht de bandenmaat .
Of heb ik het mis ?

Dan is dus nu de volgende vraag: wordt de snelheid gemeten via GPS of via een sensor die de wielomwentelingen telt? Waarschijnlijk het laatste, anders zou er geen afwijking in zitten t.o.v. een GPS-routeplanner.

sandor

De snelheid op de teller van de wagen  en de snelheid dat de gps aangeeft is niet dezelfde , dus de gps snelheid is niet gemeten door de wagen en dus niet afhankelijk van de  bandenmaat .

filepoper


Dan is dus nu de volgende vraag: wordt de snelheid gemeten via GPS of via een sensor die de wielomwentelingen telt? Waarschijnlijk het laatste, anders zou er geen afwijking in zitten t.o.v. een GPS-routeplanner.

De snelheidsmeter in de auto zit aangesloten op de versnellingsbak en loopt mee met het aantal omwentelingen van de uitgaande as, als je wielen hoger zijn dan standaard leg je per omwenteling meer afstand af. Je gaat dus feitelijk harder bij gelijkblijvend aantal omwentelingen. Nu is het zo dat een teller standaard ongeveer 5% afwijkt naar boven, als je met 235-50-19 gaat rijden kan je er van uitgaan dat je snelheidsmeter exact aangeeft wat je snelheid is. GPS meet de verplaatsing van het signaal t.o.v. de tijd en geeft niks om wat voor banden dan ook.
1.7 DCI 180PK 2020 Gun Mettalic Tekna+ met standkachel.

J@n

Citaat van: filepoper op maart 29, 2022, 10:32:16 AM

Dan is dus nu de volgende vraag: wordt de snelheid gemeten via GPS of via een sensor die de wielomwentelingen telt? Waarschijnlijk het laatste, anders zou er geen afwijking in zitten t.o.v. een GPS-routeplanner.

De snelheidsmeter in de auto zit aangesloten op de versnellingsbak en loopt mee met het aantal omwentelingen van de uitgaande as, als je wielen hoger zijn dan standaard leg je per omwenteling meer afstand af. Je gaat dus feitelijk harder bij gelijkblijvend aantal omwentelingen. Nu is het zo dat een teller standaard ongeveer 5% afwijkt naar boven, als je met 235-50-19 gaat rijden kan je er van uitgaan dat je snelheidsmeter exact aangeeft wat je snelheid is. GPS meet de verplaatsing van het signaal t.o.v. de tijd en geeft niks om wat voor banden dan ook.

En dat klopt inderdaad!

Siena

Nu is het zo dat een teller standaard ongeveer 5% afwijkt naar boven

Bij  mijn X-Trail wijkt de teller bijna 10% af. 110 op de teller is 100 op GPS. Ik zou de teller dus preciezer kunnen maken door bij de volgende bandenwissel (ws. komende herfst) banden met grotere diameter te laten monteren.

Als die teller 10% te veel aangeeft, zal dat ook betekenen dat de kilometerstand 10% te hoog staat en dat de auto zijn beurten, die ik eerder te  vroeg dan te laat geef, veel te vroeg krijgt.
Olie wisselen bij 20.000 zou dus moeten bij 22.000 km.
En verder gedacht: Nissan zou bij een garantiegeval zich nooit van garantie kunnen onttrekken als je de beurten pas na 10 % meer km's geeft.