Daar heb je een bandencalculator voor.
Ik ben niet goed vertrouwd met wat verschillende bandenmaten doen met de snelheidsmeter, ik weet dat dat te maken heeft met de omtreksnelheid van de band , maar volgens mij geeft de gps toch altijd de "juiste" snelheid aan ongeacht de bandenmaat .Of heb ik het mis ?
Dan is dus nu de volgende vraag: wordt de snelheid gemeten via GPS of via een sensor die de wielomwentelingen telt? Waarschijnlijk het laatste, anders zou er geen afwijking in zitten t.o.v. een GPS-routeplanner.De snelheidsmeter in de auto zit aangesloten op de versnellingsbak en loopt mee met het aantal omwentelingen van de uitgaande as, als je wielen hoger zijn dan standaard leg je per omwenteling meer afstand af. Je gaat dus feitelijk harder bij gelijkblijvend aantal omwentelingen. Nu is het zo dat een teller standaard ongeveer 5% afwijkt naar boven, als je met 235-50-19 gaat rijden kan je er van uitgaan dat je snelheidsmeter exact aangeeft wat je snelheid is. GPS meet de verplaatsing van het signaal t.o.v. de tijd en geeft niks om wat voor banden dan ook.