QQ startblokkering door fietsdrager/trekhaak of contact aan zonder motor loopt?

Gestart door SchuiteW, augustus 03, 2021, 15:28:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SchuiteW

Incidenteel komt voor dat mijn QQ 2012 1.6 benzine niet start. Startmotor draait motor niet of een beetje alsof de accu leeg is. Meters trillen en dagteller en CO2 kgm gaan naar nul. Lijkt een reset.

Met contact in "on" en duwen loopt hij dan meteen en is het probleem weg. Er lijkt een verband met aangesloten fietsdragerverlichting (Thule) 7 polig te zijn. Ook contact in "on" zodat lampjes branden en niet lopende motor en dan aansluiten fietsdrager stekker heeft dit wel eens veroorzaakt. Ook in rijtje wachten op de beurt bij de wasstraat zonder fietsdrager maar vermoedelijk contact "on" en de radio aan en/of wat bedieningen bv ruitewisser oid heeft het al eens veroorzaakt. Vorige week in vakantie had ik de auto volgeladen, fietsen op de drager contactsleutel er uit en toen ik klaar was de auto op de motor omgedraaid en normaal zonder probleem afgezet. Volgende ochtend was het probleem aanwezig. Aangeduwd en weer oké. Een nats lampje heb ik niet opgemerkt helaas. Vlgs instructieboekje sleutel naar "on" 5 seconden gewacht, terug en nogmaals maar hielp niet. Batterij van de sleutel is goed (vervangen hielp niet).  Ik heb het met 2 dragers en ook zonder drager nu meegemaakt. Met drager gaat het meestal goed maar soms niet. Evt foutcodes heb ik niet, geen lezer beschikbaar. Iemand enig idee? Bij voorbaat dank. mvrgr Willem

Jan1953

Ik had zoiets ook mee gemaakt, maar dan bij een Volkswagen. Na lang zoeken bleek dit een massaprobleem te zijn.
De motor krijgt tijdens het starten door slechte massaverbinding te weinig stroom om te kunnen starten. Daarom leek het net of de accu bijna leeg was. De boordcomputer gaf dan tijdens het starten onleesbare figuurtjes aan in het display en stelde vevolgens alles op nul in, net alsof de accu los was geweest.  De auto met een sleepkabel aantrekken ging wel direct goed. Deze storing trad soms wel, soms niet op en was daardoor moeilijk op te sporen.
Vervolgens is er een nieuwe massaklem op de accupool gezet en vanaf de accupoolklem één massakabel naar de carrosserie en één kabel naar het motorblok.

De eigenlijke reparatie is dat nu één massakabel loopt van motorblok via accu naar carrosserie.
Het probleem was vervolgens weg.

Nissanwielmonteur

Accupolen goed vast?
Ook onder het rode dekseltje kijken.

Massadraad tussen versnellingsbak en carrosserie nog heel?
(Onder de accu)
Zo niet, dan een nieuw oog aan de kabel knijpen.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

Jan1953


SchuiteW

Beste mensen,
Hartelijk dank voor de reacties. Mooi dat ze alle in de zelfde richting wijzen.

Ik ga de (massa)verbindingen zoals vermeld goed (eventueel laten) controleren.
Die van de versnellingsbak is voor mij misschien wat lastiger maar dan kan de garage dat wel doen.
Ik laat het resultaat binnenkort weten.

Uiteraard zijn andere ervaringen nog wel welkom!
Mvrgr
Willem

SchuiteW

Beste mensen,
Vandaag gekeken naar de accupolen. Beide hadden last van corrosie. Beide goed schoongekrabd en de polen licht opgeschuurd. De klemmen die op de accupolen vastzitten maakten zeker maar gedeeltelijk contact. Na vastzetten vaseline er op gesmeerd. Er loopt ook een kabel van het motorblok naar de carroserie. Die heb ik ook los gehad maar de contact makende delen glommen mij nog tegemoet met het deel dat onder de boutkop zit dus daar was weinig mee aan de hand. De kabel van de versnellingsbak kon ik niet zo snel vinden en heb ik even gelaten. Ik denk die door de garage tzt te laten nakijken. Wat ik merkte bij starten is dat de startmotor nu beter klinkt. De startmotor draaide wat langzaam op het gehoor maar normaal sloeg de auto meteen aan dus was dat geen probleem. Ook met vorst. Nu klinkt het toch beter. Het is nu afwachten en bij de beurt nieuwe klemmen laten monteren. Ook al zijn ze nu schoon ze hebben wel geleden door de corrosie. Nogmaals dank voor jullie reacties op mijn probleem. Ik verwacht dat het nu weg is.

Jan1953

Vervallen

Jan1953

SchuiteW,

Het is inmiddels een jaar later.
Het had aardig geweest als je ons had laten weten of jouw storing met ons antwoord definitief verholpen is.