Het grote QashQai+2 mysterie

Gestart door Vroem+2, juli 24, 2021, 00:55:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vroem+2

Sinds anderhalf jaar geleden rijd ik met veel plezier een QashQai+2 2.0 Tekna uit 2009. Heerlijke auto vinden ook alle vriendjes en vriendinnetjes van de kinderen die mee kunnen.

Tot ergens in april dit jaar was deze auto heerlijk probleemloos, maar toen ging het mis :'(. Het begon met een paar stevige hikken in de aandrijflijn onderweg op de snelweg en het motorlampje ging branden. Thuis aangekomen uitgelezen: P0302 misfire op cylinder 2.

Naar aanleiding hiervan alle vier de bobines en bougies vervangen, waarna dit issue weg was... voor een paar weken. Onderweg in de stad ineens weer hikken en motorlampje. Ook was daarna het vermogen bijna volledig weg. Iets verderop stilgezet en wilde daarna niet meer starten :(. Ook was er geen verbinding meer te leggen met de ECM via de OBD poort. Auto af laten slepen naar de Nissan dealer.

Bij de dealer bleken de nieuwe bobines opgeblazen (Febi) en de nodige andere elektrische problemen; zekeringen in de hoofdzekering die bleven springen en de massakabel van de motor naar het chassis die nagenoeg door geschuurd was. Massakabel en bobines zijn vervangen en heel batterij aan zekeringen, maar daarna was de computer weer te bereiken en leek alles het weer te doen. Maar niet voor heel lang.

Korte tijd daarna motorlampje weer aan met P0300 (random misfires) en P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold Bank 1), dus terug naar de dealer. Daar bleek bij meting inderdaad de catalysator defect en ook de koelvin niet aangesloten (als had deze nog gedraaid op weg ernaar toe). Na weer aansluiten koelvin bleken het relais van de koeling en de regelweerstand defect. Al deze onderdelen laten vervangen (katalysator ergens anders aangezien Nissan deze niet op korte termijn kon leveren), maar hierna bleek de auto nog steeds belabberd te lopen.

Daarna door de dealer opnieuw aan de diagnose apparatuur gehangen, andere bougies geplaatst zonder resultaat. Vervolgens een nieuwe ECM geplaatst, omdat communicatie met de originele af en toe leek weg te vallen en ook de injectoren gereinigd.

Resultaat is dat de Qashqai nu met koude motor goed loopt, maar zodra deze op temperatuur is zijn er dingen nog steeds niet goed:  :-I
    • Stationair is er zonder regelmaat, af en toe een schok in de motor te zien en is een soort tik te horen.
    • Rijdend gaat het goed zolang je soepel en rustig gas geeft. Duw je het gaspedaal ineens snel naar beneden dan gaat de motor bokken en wil hij niet op tempo komen. Bij het pedaal direct daarna loslaten accelereert hij eerst kort, om vervolgens normaal op de motor te remmen.
    • De motor loopt niet soepel door de toeren heen, zeker tussen 1000 en 2500 toeren gaat het in stappen, daarboven een stuk minder stoterig. Op snelwegtempo gaat het wel best goed, in de stad merk je er meer van. Het is allemaal ook nogal afhankelijk van de snelheid waarmee je de pedalen bedient.

Ondertussen is de spaarpot al stuk en het vertrouwen ook op een redelijk dieptepunt, maar het kan ik ook slecht hebben dat het probleem niet gevonden is na al die moeite. De dealer gaf aan dat zij ook niet weten waar het zit en alleen met verder (duur) onderzoek dichterbij een mogelijke oplossing kunnen komen, maar zonder garanties dat het lukt.


Zijn er hier mensen die dit al eerder gezien hebben of ideeën waar dit in zit? In ieder geval al bedankt voor het helemaal lezen van dit relaas! \-/

Nissanwielmonteur

Even voor mijn beleving.

Welke motor en hoeveel kilometers?

Is de distributieketting al ter sprake gekomen en hoe is de staat van de rubber aanzuigslang?

Enkele dingen herken ik wel, maar het hele verhaal bij elkaar zegt mij nog niets.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

Vroem+2

#2
@Nissanwielmonteur

Motor MR20DE 2.0 benzine, nu bijna 208.000 km

Distributieketting is wel ter sprake gekomen, maar geen van alle monteurs ziet daar een probleem omdat de motor meestal heel regelmatig loopt.

De aanzuigslang tussen luchtfilter en gasklephuis ziet er nog helemaal intact uit, zou ik nog eens extra kunnen inspecteren, vooral de aansluitingen van de extra pijpjes.

Primera P11

Vroem+2,

Ik denk toch aan een massaprobleem.
Met name het kortstondig wegvallen.
De tik die je hoort bij het schokken zal waarschijnlijk van een motorsteun zijn.
Rijd een Nissan pulsar visia van 2017
*Link verwijderd*

Vroem+2

@Primera P11

Motorsteun zou ik redelijk makkelijk moeten kunnen controleren, dat zal ik iig doen.


Zowel de massa kabel tussen motor en chassis en de kabel van minpool accu naar chassis zijn door de dealer vervangen in de afgelopen maand. Waar zou het massa probleem zich dan nog moeten bevinden?

De volgende stap die de dealer voorstelde was de hele kabelboom doormeten of daar, door de het opblazen van de bobines, een sluiting in was ontstaan. Bij het ontbreken van een goede massa moet de stroom een andere weg hebben gevonden met schade tot gevolg, was de argumentatie. Dat is een zoektocht die heel veel tijd (lees geld) kan gaan kosten, zonder duidelijkheid of dat iets op gaat leveren, niet een route die mijn voorkeur heeft gezien de rekeningen die ik hier al heb liggen. Ik wil graag wat gerichter te werk gaan.

Het aparte is dat er dus duidelijk merkbaar dingen niet goed gaan in de motor, maar dat de (nieuwe) ecm geen foutmeldingen geeft en dat het zich alleen voordoet bij een motor die op temperatuur is.


Primera P11

Vroem+2,
Kan de dealer niet met een datalogger gaan rijden?.
Dan kunnen ze in realtime sensoren en data aflezen.
Daar kun je misschien wat uit afleiden.
Rijd een Nissan pulsar visia van 2017
*Link verwijderd*

Nissanwielmonteur

Zijn de massapunten F6, F9en F14 ook gecontroleerd, losgehaald, gereinigd en opnieuw vastgezet??



Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

Vroem+2

#7
@Nissanwielmonteur

Ik heb de aangegeven massapunten nagelopen. F6 en F9 zitten in de kop geschoefd en heb ik nagekeken. F14 lijkt mij de pluspool van de dynamo, of heb ik iets over het hoofd gezien? ???



De rubber aanzuigslang heeft bij nadere inspectie betere dagen gekend. Er zijn de nodige droogte- of vermoeingsscheuren te zien vooral op het geribbelde deel, sommige helemaal door als je een beetje aan de slang trekt. Als lapmiddel om dit uit te sluiten heb ik deze nu met ducttape dichtgeplakt, kijken of dat iets doet. Deze gaat iig vervangen moeten worden.

Op het stationaire probleem heeft het iig geen invloed, dat blijft en leek zelfs wat erger. Ik heb het gefilmd en is hier te bekijken:



Zou dit een ketting issue zijn of is zou het met de nokkenas versteller te maken kunnen hebben?


@Primera P11

Ik ben vrijdag weer bij de dealer aangezien de tweede sleutel niet ingeleerd was op de nieuwe computer. Had niemand aan gedacht. Ik zal ze vragen wat mogelijk is of dat ze dat misschien al hebben gedaan.

Motorsteunen lijken allemaal in orde. Bovenste bij de distributie is wat flexibel, maar niets zorgwekkends.

Ik heb zelf ook een OBD dongle en Torque Pro, zou ik zelf iets kunnen doen wat dat betreft?

Primera P11

Vroem+2,
Je moet echt live data uit kunnen lezen.
Dat gaat bij vaak niet bij de wat goedkopere uitleestools.
Ik zit nog steeds aan de massa punten te denken.
Maar bij het live uitlezen moet je toch dat soort zaken terug kunnen vinden of in ieder geval afwijking zien op stuursignalen.
Rijd een Nissan pulsar visia van 2017
*Link verwijderd*

Nissanwielmonteur

Ik vraag me toch echt af of de kettingspanner niet vast zit. Je hoort het klapperen en tegelijk zie je ook het schudden.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

Primera P11

Ik heb het filmpje ook gezien.
Inderdaad zie je de motor hikken en op hetzelfde moment klappert er iets.
Dat zou best de ketting/kettingspanner kunnen zijn.
Rijd een Nissan pulsar visia van 2017
*Link verwijderd*

Vroem+2

#11
Dank voor alle suggesties  \-/

Naar aanleiding hiervan heb ik besloten om de motor te flushen en van nieuwe olie en filter te voorzien als een soort diagnostisch middel. Aangezien deze Qashqai wel wat olie lust (1l op 2000km) had ik nog genoeg staan.

Mijn redenatie was: Als het een mechanisch issue is, bijvoorbeeld de kettingspanning, dan zouden de symptomen minder worden met het flushen en moeten we het daar zoeken. Als het een elektrisch issue is dan zou het gelijk moeten blijven. Beide opties zijn natuurlijk met beperkte mate van zekerheid.

Resultaat is dat de motor met versie olie zoals altijd iets stiller loopt, maar eenmaal op temperatuur nog steeds staat te hikken, vergelijkbaar met voorheen.  :(

Ik kreeg op weg naar huis ook weer het motorstoringslampje dat aanging (gemist wanneer dat exact is gebeurd) maar na uitlezen bleek het P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold Bank 1)



Thuis heb ik Torque ook nog 'Test Results' laten draaien en daar kwamen deze resultaten uit:



Aangezien de motor wanneer deze koud is en dus in 'Open loop' draait geen probleem lijkt te hebben en wanneer deze warm is en in 'Closed Loop' draait wel problemen heeft, in combinatie met deze gegevens doet mij vermoeden dat het toch in de elektronica zit.

Welke onderdelen doen wel of niet mee in de regeling van de motor als deze koud of warm is? Zijn dat alleen de lambda sondes of ook ander zaken?

Edit: plaatjes leken niet te werken, nu wel?

Edit 2: Nu maar overgestapt op Imgur voor hosting.

Vroem+2

De Qashqai is ingeruild omdat het probleem niet duidelijk boven water kwam  :-[ . Het is best waarschijnlijk dat de koppakking toch niet helemaal de oververhitting heeft overleefd, het mysterie zal in ieder geval dat blijven, een mysterie.  ???

Dit topic mag dicht van mij.