Schoonmaken onze Bolide

Gestart door koenQQ93, juni 29, 2021, 11:29:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koenQQ93

Hallo allemaal,

Ik ben wel benieuwd hoe jullie je mooie QQ schoonmaken.
Is dit een rondje door de wasstraat of met de hand?

Als je hem met de hand gaat wassen wat voor spullen gebruik je dan allemaal om je QQ weer mooi te laten shinen :)?

Als je door de wasstraat gaat hoe vaak doe je dit?

Leek mij gewoon even leuk om te kijken hoe iedereen erin staat.

Groetjes

srna513006

Omdat wij sinds ruim 5 jaar in een appartement wonen kan ik de auto helaas niet meer handmatig wassen en ben ik genoodzaakt om dit in de wasstraat te laten doen.
De wasfrequentie is een beetje afhankelijk van de vervuiling welke dan weer afhankelijk si van het weer.
Meestal is dat elke 3 weken, de QQ staat wel goed in de was.

Nu ben ikzelf prima tevreden over de wasresultaten van de autowasserette, in Delft vlak bij de Makro.
De auto wordt vooraf eerst door een medewerker handmatig afgespoten en met een borstel grof schoongemaakt.
Daarna door de wasstraat met zachte borstels, daarna in de wax en gedroogd.
De auto staat daarna weer als nieuw bij en stat te glimmen.
QQ 1.3 Dig-T 160 DCT, Tekna+ plus Dynamic pack Bj 07 - 2020

lapalmeraie

Heb ooit eens zo'n gelijkaardige post gelanceerd hier  ;D
Zelf was ik doorgaans met de hand, gewoon twee emmers dus ook prima mogelijk als je in een flat woont  \-/
Een beetje doorbuffelen en op een uurtje is buiten en binnenkant weer lekker schoon.
Hier zie je hoe ik het in stappen aanpak.

Om de zoveel tijd ga ik ook wel naar de iets betere wasstraat. Vooral als de auto heel vies is, wanneer ik geen tijd heb, of zoals deze week, wanneer de auto naar de garage moet en ik hem ook van onder lekker schoon wil hebben. Wel zo fijn werken voor de mannen daar, toch?

https://youtu.be/eznFm7bXCrQ
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

koenQQ93

Ik kan zelf binnenkort mijn Qashqai ophalen en zal denk ik ook allebei gaan doen.

Met de hand thuis als ik de tijd er voor heb, en wanneer het dalijk weer koud wordt buiten gewoon door de wasstraat of als ik geen tijd heb.

jvans

Ik heb sinds kort spullen bij stipt polish point vandaan, topspul
Hebben ook video's hoe ze een auto schoonmaken en zelfs fabrieksnieuw..
X-Trail 2019 tekna

lapalmeraie

Afspuiten met de tuinslang of hogedruk doe ik overigens nooit/zelden.
Enkel de hogedruk als het echt heel vuil is én niet te warm want het water is heel kalkrijk en wanneer dat opdroogt zit je auto vol kalkdruppels die je er heel moeilijk van af krijgt!  :o
Bovendien is enkel afspuiten vrij zinloos. Het lijkt schoon maar eens opgedroogd is het bijna nog erger.  :-

Ik zie hier in de straat soms mensen uren staan boenen, af spuiten etc met de gewoon een gewassen auto als resultaat (ik heb het niet over detailling natuurlijk). Dan ben ik toch wel blij met de 2 emmer techniek die ik hier leerde kennen. Snel, zuinig en zeer doeltreffend.
Enkel in de volle zon is het even doordoen, vooral op het dak, want dan droogt het al op voordat je het kan afnemen met de doek.
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

tigrimang

Het beste is idd afspoelen zodat ergste vuil weg is.
En dan 2 emmers gebruiken.

Als ik door de wasstraat ga dan is het alleen maar omdat ik een panoramadak heb en de kinderen het cool vinden al die borstels en water te zien spatten door de ramen :-

Dat ik daarna 3 dagen wakker lig omdat ik niet tegen een wasstraat kan is dan maar zo... :-
Nissan Qashqai J11 Tekna 2017
1.2 Dig-T 6-manual
Prins VSI-2.0 DI

jayjay84

Tot nu toe altijd met de hand (2x per maand ong). Even investeren in de juiste spullen, maar daarna bespaar je per wasbeurt (en geen zorgen om krassen in de wasstraat). Carclean forum is een mooie plek als je je wilt verdiepen in handmatig wassen  ;)
QashQai Connecta 2019 DIG-T 140

DeRidder92

Lapalmeraie, dus jij werkt per stuk dan? Dus beginnen bij het dak en direct afdrogen, en nadien begin je aan het volgende deel?

Ga ik zeker eens proberen, als je alles in één keer doet ben je soms al te laat bij het drogen dat je al terug vlekken krijgt.

J@n

#9
Tenzij er veel zand op ligt anders vooraf naar wasstraat met hogedrukreinigers;
Met de hand en twee emmers water.
Van boven naar beneden. (Eerst dak) Per deel wassen en daarna direct drogen.
Als dak en ramen klaar zijn, met zeem binnenkant van de auto. (Dashbord bovenzijde en de 'aangeraakte'  delen.)
Is het zonnig, met een draaiende beweging drogen met een zeem.
Vervolgens de rest van de auto.
Met een aparte spons en zeem als laatste de wielen. Daar zit vaak zwart op van de remmen.
* ruitenvloeistof bijvullen
* olie controleren
* bandenspanning controleren en banden inspuiten.
* op bewolkte dagen motorkap en liggende delen inspuiten met speedwax.
* kunststofreiniger op de plastic delen; 2x per jaar.

* Uiteraard wordt daarna de auto van binnen gestofzuigd.

Alle materialen daarvoor koop ik bij Action. Zo ook de sponzen en zeem. Is daar spotgoedkoop.

lapalmeraie

Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

deusjevo

#11
@J@n

Ik had laatst bij de Action de shampoo met was, nog nooit zo'n slecht product gezien, bleven alleen maar vlekken over die je slecht weg kreeg
Weet de naam niet meer, was een grijs met zwarte fles dacht ik.
Kan het ook niet meer nakijken, is al snel in de kliko beland.


EDIT:
Was Klaro, 94 cent per liter lees ik net.... :-!

Redelijk gesjeesde 2CV ❤️ rijder

lapalmeraie

Ik gebruik dat al jaren en ben er tevreden over...  :yep:
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

Qsil

Gebruik ik ook al jaren, geen problemen mee.  \-/
Nissan Qashqai Tekna, wit, 2012, 2.0, 4 wdr. automaat, benzine, side bars, dubbele uitlaat, spatlappen, Bose installatie, Nissan drl.

J@n

Ik gebruik geen shampoo. Alleen water.