Qashqai J12

Gestart door T&T, maart 03, 2021, 09:41:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aggie

proficiat met jullie nieuwe qq   
het is ff wachten , maar dan heb je ook wat......


groetjes Aggie
QQ Tekna Plus 1,3  160 PK  automaat panorama dak nigtshade paars

QaiFan

Hi Coyote !
Dus ook een J12 Tekna+ pre-ordered !?
Net als ik (maar zelf een two tone magnetic-blue/zwart dak 140 6MT).
In Belgie heeft de verkoper me verzekerd dat de Tekna+ uitkomt ten laatste in augustus.
Mag ik vragen, heb je zelf voorgesteld om uw qashqai pas later in ontvangt te mogen nemen ???
Misschien was de Belgische verkoper (te) optimistisch !?
Gelukkig doet het er voor mij niet echt toe want mijn huidige (nu 13 jaar oud) wagen is wel helemaal OK.
Ook veel succes met uw aanwinst !
Laat je me aub weten of je weet dat dus de leveringen later starten dan voorzien (oktober ipv ten laatste augustus) ?
Gr QaiFan
??? 

JohanD

Wat mij opvalt - of eigenlijk behoorlijk tegenvalt - is dat de nieuwe 140 en 158 pk versies aanzienlijk trager zijn dan de vorige Qashqai met de oude 1.2 DigT-motor (115 pk). Niet dat ik zo'n stoplichtsprinter ben, maar een van 0-100 tijd in 12,2 sec (140 pk versie) of 11,5 sec (158 pk versie) is naar huidige maatstaven bepaald niet snel te noemen. Daarmee word je door elke B-segmenter met een 1,0 liter 3 cylinder turbo-motor gewoon zoek gereden. Bij mijn huidige Qashqai heb ik bewust voor de 1.6 DigT motor gekozen (0-100 in 8,9 sec) om indien nodig vlot mee te kunnen komen.
Als de opgegeven prestatie-cijfers daadwerkelijk kloppen - het kan natuurlijk ook een foutje zijn - zie ik mezelf niet zo gauw de overstap naar de nieuwe Qashqai maken. Hopelijk is de e-power versie die volgend jaar uitkomt wel een stuk vlotter.
2007 - QQ 2.0 Tekna Pack Brilliant Black
2010 - QQ 2.0 Connect Edition Night Shade
2016 - QQ 1.2 Dig-T N-Connecta Dark Grey, design pack
2018 - QQ 1.6 Dig-T N-Connecta Brilliant Black, design pack

QaiFan

Johan, ik vrees dat je gelijk hebt!
Misschien is die trage start te wijten aan de 12v mild hybride versie?
In elk geval is ook voor mij zo een geblazen kleine cylinderinhoud verre van ideaal.
Vroeger heb ik steeds met 2l en 1.8l wagens gereden en die zijn niet kapot te krijgen.
Denk dat jij zou downgraden qua motor, wat ik ook nu effectief gedaan heb.
Ik merk dat je al 4 qashqais gehad hebt 👍
Een 5e zou misschien die echte hybride kunnen worden die zeker veel sneller zal zijn!???
Wat ik ook wel verwacht op termijn is een dure vervanging voor de 12v lithium batterij!
Veel hybride auto's gaan eigenaars willen verkopen denk ik zodra de batterij de geest geeft en/of de CVT problemen gaat kennen!

JohanD

Wat ik ook niet zo goed begrijp is dat de nieuwe mild hybrid motoren qua CO2-uitstoot en benzineverbruik zelfs nog iets slechter scoren dan de huidige 1,3 liter motor. Althans, volgens de specificaties zoals ik deze op verschillende sites tegenkom. Ik hoop maar dat het een foutje is....
Zo niet, dan is voor mij de hybride e-power versie waarschijnlijk de enige uitvoering die de opvolger zou kunnen zijn van mijn huidige Qashqai. Maar dan moet ik nog wel een jaar wachten. Want op zich zijn alle Qashqais die ik heb gehad - en de dealer - me prima bevallen, dus ik zou het jammer vinden als ik op iets anders zou moeten overstappen.
2007 - QQ 2.0 Tekna Pack Brilliant Black
2010 - QQ 2.0 Connect Edition Night Shade
2016 - QQ 1.2 Dig-T N-Connecta Dark Grey, design pack
2018 - QQ 1.6 Dig-T N-Connecta Brilliant Black, design pack

QaiFan

@JohanD "CO2-uitstoot en benzineverbruik zelfs nog iets slechter scoren dan de huidige 1,3 liter motor."
Snap ik nog minder van !
Ik heb, persoonlijk, steeds mijn twijfels gehad mbt een mild hybrid wagen.
Maar nu doe ik dus mee met 'de zowat iedereen'.
Denk dat heel dat gedoe gewoon uiteindelijk duurder uitkomt, tenzij natuurlijk weer vadertje staat subsidies gaat toekennen, ook voor mild-hybrides . Vervangen van die 12V batterij gaat mij later niet echt bevallen. Wat die echte Qashqai hybride betreft heb ik nog meet mijn twijfels op het vlak van rentabiliteit. Voor het milieu zie ik hier helemaal weinig positief in ... je heb verbrandingsmotor + dikker batterijpak ! Het blijkt nu natuurlijk een feit dat Nissan als constructeur gewoon een graantje mee moet pikken want iedereen doet het om nog/meer wagens te verkopen onder het ECO mom. Zoals jij zou ik wel graag de waarheid kennen waarom de 'nieuwe' motorisaties op papier slechter lijken dan de vorige 'oude' generatie ! Persoonlijk denk ik echter dat als uw Nissan dealer en de J12 u echt bevalt, wat doen die waarden er dan nog toe ? Wat meer, wat minder gaat het echt niet maken. Maar 'downgraden' van uw huidige Qashqai is natuurlijk een heel andere zaak !
Maar ik weet er weinig van, liet me leiden door het uitzicht en de opties van de nieuwe J12 ... ben benieuwd naar echte rijtesten.
Als echter de betrouwbaarheid van de j12 even goed zou/zal zijn dan die van mijn 4 vorige Mazdas (modellen 6, 626), dan kan de rest mij in feite ... heel weinig schelen !?
:yep:

Hanno

Ja die tegenvallende acceleratie van de 158 pk versie met automaat heb ik ook al een keer genoemd.

De "oude" versie doet dat een stuk beter.
Renault Captur TCe 160 EDC Iconic

Nissanwielmonteur

We moeten niet de  hybride met E-power vergelijken natuurlijk.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

QaiFan

#23
De J11 heeft toch DCT, J12 opnieuw CVT ?
Kan daar het verschil in acceleratie niet aan liggen ?
Wat me voor de J12 wel heel verdacht lijkt is de (opgegeven) ronduit slechte acceleratie-tijd (+12s) voor de 138 pK 6MT versie !
Zoals hier al vermeld zal elke 3-cyl 1l of 1,2 l Turbo mij dus vlot voorbij gaan (acceleratie) ?

tigrimang

Als het om acceleratie gaat dan is de 1.3 toch wel sneller met reageren dan de 1.2.......
1.2 heeft heeel soms een dipje. Bij een testrit met de 1.3 was dat dipje helemaal niet aanwezig.....
Nissan Qashqai J11 Tekna 2017
1.2 Dig-T 6-manual
Prins VSI-2.0 DI

lapalmeraie

Ik kom uit de 1.6 (163PK) en vind de 1.3 (140PK) zelfs feller aanvoelen. Hij heeft veel sneller koppel en trekt daardoor echt vlotter op. De vorige slipte dan ook wel eens vaker door wat ik nu ook niet heb. Pas bij hogere toerentallen merk je het verschil. De 1.3 motor is ook wel anders qua opzet natuurlijk.
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

JohanD

#26
De huidige 1,3 liter is echt wel vlot genoeg, zowel in de 140 pk als 160 pk uitvoering. Het probleem zit 'm in de nieuwe 1,3 mild hybrid motor: de 140 pk en zelfs de 158 pk uitvoering zijn - als we de specificaties mogen geloven  - een stuk langzamer dan de motoren tot nu toe. Wellicht is inderdaad de CVT-automaat (i.p.v. de DCT) hier mede schuldig aan.
2007 - QQ 2.0 Tekna Pack Brilliant Black
2010 - QQ 2.0 Connect Edition Night Shade
2016 - QQ 1.2 Dig-T N-Connecta Dark Grey, design pack
2018 - QQ 1.6 Dig-T N-Connecta Brilliant Black, design pack

Wilbert

Begrijp sowieso niet dat die CVT weer van stal gehaald is. Voorlopig tuf ik lekker met de soepele handgeschakelde  6-bak.  Hoewel dat tuffen door corona steeds minder vaak voorkomt, zeker nu als grensbewoner en regelmatige Duitslandvaarder je die kant voorlopig niet op mag van Merkel. Iets zegt me, we worden er niet jonger op, dat de volgende een automaat wordt.  Alleen liever geen CVT vanwege de betrouwbaarheid en het geluid.

QaiFan

@Wilbert : "soepele handgeschakelde  6-bak"
Dat lees ik maar al te graag !
Heb o.m. Mazda en Toyota gereden en die Manuele Transmissies vond ik persoonlijk steeds super (en nooit problemen met ervaren)
Heb gelezen dat de MT zou 'verbeterd' zijn voor de J12 !?

T&T

Die Xtronic schijnt verbetert te zijn en hier een filmpje voor de beeldvorming.
Toekomst zal uitwijzen of dat ook zo is.

https://www.youtube.com/watch?v=gx3mP7gFpIc
2009  1.6 Acenta l Café Latte
2011  1.6 Connect l Café Latte
2014  1.2 Dig-T Connect l Ink Blue
2016  1.2 Dig-T Tekna N-TEC l Night Shade
2018  1.2 Dig-T Tekna+ l Pearl White l luxueuze matten l Bose l V Coss Over lijst l Verl.dorpellijsten l Spatlappen l Led interieur verlichting