Navigatie vanuit iPhone via CarPlay gebruiken

Gestart door srna513006, maart 02, 2021, 12:05:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

srna513006

Op mijn QQ 1.3 DCT Tekna+ (2020) met Dynamic pack zie ik binnen de TomTom navigatie geen waarschuwingen voor flitspalen, wellicht heb ik toch iets over het hoofd gezien.
Daarom de volgende vraag.

Kan ik iets via CarPlay i.c.m. mijn iPhone doen om de navigatie, dus ook de flitspalen te gebruiken?

Ik gebruik op mijn iPhone bij voorkeur de betaalde versie van Sygic voor navigatie maar kan ook Google Maps of Apple kaarten gebruiken.

QQ 1.3 Dig-T 160 DCT, Tekna+ plus Dynamic pack Bj 07 - 2020

lapalmeraie

Nee, helaas zijn die flitspalen niet meer voorzien op de TomTom (EU wetgeving).
En Waze (of iets gelijkaardigs) op de achtergrond gebruiken samen met TomTom gaat ook niet.
Carplay moet op de voorgrond draaien.

Dus het is kiezen, ofwel TomTom, ofwel je Carplay app.  ;)
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

lapalmeraie

Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

srna513006

Ok, dan blijf ik maar bij de Sygic navigatie via de iPhone daar zitten de flitspalen standaard op.
Moet ik alleen weer even de Brodit houder bestellen en die bevalt prima.
QQ 1.3 Dig-T 160 DCT, Tekna+ plus Dynamic pack Bj 07 - 2020

lapalmeraie

Waarom? Je kan via Carplay toch het nav scherm van de auto gebruiken?  \-/
Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

srna513006

@lapamerale,
Bedankt voor de tip maar dit kan ik even niet volgen en dat komt zeker door het feit dat ik mij nog niet helemaal in CarPlay heb verdiept omdat ik dacht dat ik het niet nodig zou hebben.
Ik gebruik wel Siri en spraakherkenning en dat functioneert prima ook voor het opgeven van locaties t.b.v. navigatie.

Bedoel je nu dat ik de van mijn iPhone afkomstige Sygic navigatie via het scherm van de QQ kan gebruiken?
Zo ja, dan graag een korte uitleg, hoe.

Op de iPhone is Bluetooth in bedrif.


QQ 1.3 Dig-T 160 DCT, Tekna+ plus Dynamic pack Bj 07 - 2020

Hijlko

Voor zowel Carplay als Android Auto moet je mobiel via USB verbonden zijn met de auto. Dan verschijnt linksonder in beeld de optie voor Android auto of carplay. In het Android auto of carplay scherm op het multimediasysteem kan je dan je navigatie kiezen.
QQ 1.3 Tekna+ DCT 30-10-2019

srna513006

Hmmm via USB.....

Lijkt mij lastig met mijn iPhone XR want daar heb ik binnen mijn beleving geen mogelijkheid om een USB kabel aan te sluiten.
Moet ik even uitzoeken hoe dat met mijn iPhone XR zit.

Als dat het geval zou zijn dan zou dit betekenen dan ik de USB kabel dan op de enige USB poort welke onder de armsteun zit aan moet sluiten, correct?
Zo ja, dan kan ik dus de USB stick waar al mijn MP3 bestanden staan ook niet meer gebruiken, correct?

Tis wel omslachtig.....
QQ 1.3 Dig-T 160 DCT, Tekna+ plus Dynamic pack Bj 07 - 2020

Hijlko

Hij moet inderdaad op de aansluiting onder de armsteun maar een USB splitter erop werkt. Je mag alleen hopen dat er dan genoeg stroom op staat om meer te laden dan dat er stroomgebruik is.
QQ 1.3 Tekna+ DCT 30-10-2019

srna513006

Bedankt maar zoals ik al eerder schreef, het is wel omslachtig.
Ik gebruik nu één laadkabel vanuit de 12V aansluiting onderin het Dashboard naar mijn iPhone en dat vind al meer dan genoeg rommel.

Zoals al hiervoor geschreven, ik blijf wel gewoon bij de Sygic navigatie, niet alleen voor de daar beschikbare flitspalen maar ook voor de weergave van de echte snelheid tijdens het rijden.
Helaas ontbreek dit ook in de huidige versie van TomTom.
QQ 1.3 Dig-T 160 DCT, Tekna+ plus Dynamic pack Bj 07 - 2020

tigrimang

Ik weet niet hoe de telefoon nu in een houder zit bij je dashboard. Maar idd een USB splitter gebruiken en dan een USB kabel via de middenconsole binnendoor naar voren brengen en dan door een spleetje uit laten steken en in de tel steken is denk ik het beste zonder al te veel gezichtsverlies?
Nissan Qashqai J11 Tekna 2017
1.2 Dig-T 6-manual
Prins VSI-2.0 DI

srna513006

De iPhone zit in een Brodit houder op het Dashboard en aangesloten op 12V dus ik zie zo 1-2-3 geen mogelijkheid om de iPhone op de USB poort aan te sluiten.
Ook niet meer zo boeiend want zoals al geschreven, het is wel gedoe en ik laat het hierbij zitten.

QQ 1.3 Dig-T 160 DCT, Tekna+ plus Dynamic pack Bj 07 - 2020

lapalmeraie

Frans, je begrijpt het verkeerd en je mist m.i. toch wel veel als je het niet gebruikt.
Ik heb zélf ook de Xr dus luister eens hoe ik het bedoelde. In mijn video laat ik het overigens ook vrij uitgebreid zien dus ik vermoed dat je die nog niet gekeken hebt.

Jouw nieuwe auto heeft de Carplay mogelijkheid.
Dit betekent dat alle "voor autorijden nuttige apps" op het scherm van de auto zelf getoond kunnen worden maar met de look & feel van de iPhone.

Maw je kunt jouw favoriete Sygic app gewoon gebruiken maar dan op het scherm van de auto !   \-/

De Carplay is nog niet draadloos in deze auto. Oftewel je moet de iPhone aansluiten op de USB poort in de middenconsole. Enkel dié poort is geactiveerd voor Carplay.

Kortom, je kunt gewoon je iPhone lader aan de ene kant ind e iPhone stoppen en aan de andere kant in de USB poort van de middenconsole en tadaa je ziet de Carplay op het scherm verschijnen.

Dat aansluiten lijkt een "gedoe" maar voor langere ritten sluit je je telefoon toch meestal aan op de oplader. En qua verbinding is het ook veel stabieler en sneller. Om het eea wat te vergemakkelijken heb ik zelf een mooie lange USB naar lightning kabel gekocht (met zo'n stoffen mantel, 2M) en die zit in de USB poort in de middenconsole. Met handige rubberen kabelhouders geleid ik die kabel heel discreet uit de middenconsole, langs de zijkant en zo naast het stuur omhoog. Daar zit ook mijn telefoonhouder die ik dus in principe niet meer nodig heb!
Maar in korte stadritjes is het handiger om de telefoon gewoon zo neer te zetten, zonder Carplay. Voor langere ritten zet ik hem dan ook daar maar sluit ik ook die kabel aan. Gewoon even hoog trekken, inpluggen en klaar. Duurt 3sec. En dan heb ik dus alle apps gewoon op het scherm van de auto.

Zo blijft ook de power socket van voren vrij en je kunt zoals tigrimang schrijft ook een USB hub gebruiken in de middenconsole indien je nog andere kabels wilt aansluiten.
Zelf heb ik een dubbele USB plug in de power socket van de armsteun zitten; die is van de dashcam. In de vrij USB poort van die lader dit een 2e kortere iPhone lader die de andere kant uit de console komt en daar klaar hangt voor de passagier  \-/

Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

tigrimang

Ja heb je carplay op je radio, zou ik het inderdaad benutten!
Geef het een try! je gaat zien dat het 5 min gedoe is om alles aan te brengen, maar je daarna minder gedoe zal hebben tijdens gebruik.
Enige wat je nodig hebt is ene USB hub/splitter (action kosten ze paar euro) en een lange USB-IPHone kabel.

Ik zie de informatielink met het filmpje van lapalmeraie: die is echt duidelijk en zonder gedoe  :D ;D :-

Nissan Qashqai J11 Tekna 2017
1.2 Dig-T 6-manual
Prins VSI-2.0 DI

srna513006

Bedankt voor de uitgebreide toelichting.
Ik zal binnenkort kijken of ik een passende splitter / kabel kan scoren en dan bij gelegenheid e.e.a. testen, heeft nu niet mijn hoogste prioriteit.

Eerst maar eens een passend reservewiel zoeken.
QQ 1.3 Dig-T 160 DCT, Tekna+ plus Dynamic pack Bj 07 - 2020