Dab zenders/radio werkt niet...

Gestart door jvds66, juli 26, 2022, 11:38:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jvds66

Wie kan mij helpen.. heb een paar jaar geleden een QQ Connecta van 2017 gekocht. In het begin deed de Dab radio het gewoon. Heb een nieuwe accu gekregen, en ze hebben bij de dealer radio en kaart geupdated. In eerste instantie deed ik niet veel met de Dab radio. Dus weet het niet helemaal zeker, maar daarna is het probleem begonnen dat de Dab radio geen zenders meer kon ontvangen. Gisteren heb ik zelf het systeem geupdated naar versie D605. Alles werkt prima (gelukkig) Ik had de hoop dat het Dab probleem ook zou zijn opgelost. Helaas hij doet nog steeds niets. Ik zal wat foto's proberen te posten zodat jullie kunnen zien wat de waardes zijn in het systeem.

Hopelijk kan iemand me helpen?

mvg,

Jan




tweakradje

Hoi,

Misschien kan je je eerst even voorstellen? Wordt wel gewaardeerd op dit forum  :yep:

Het lijkt er op dat je echt geen DAB signaal door krijgt. -92 dBm veldsterkte is ver onder de maat.
Ik zal komende dagen eens checken wat mijn radio daar aangeeft. Dacht dat het iets van -60 dBm was.

QQ J11 2014 1.2 DIG-T Connect

jvds66

Citaat van: tweakradje op juli 27, 2022, 00:39:27 AM
Hoi,

Misschien kan je je eerst even voorstellen? Wordt wel gewaardeerd op dit forum  :yep:


Oh, ik dacht dat ik dat in het begin al eens gedaan had. Zal ik zo even doen!

tigrimang

Heb je op verschillende plekken uitgeprobeerd?

Heb je de DAB functie ook op de radio?
dwz kan je naast FM ook DAB kiezen?

Hebben ze de radio geupdate? daarna heb je de D605 ook weer geupdate?
Nissan Qashqai J11 Tekna 2017
1.2 Dig-T 6-manual
Prins VSI-2.0 DI

jvds66

Hij doet het nu nergens meer. Ik heb een FM en  DAB functie en had ook een DAB zenderlijst. Werkte in principe allemaal goed. Dealer heeft een update gedaan naar ik dacht D502. Daarna, of een poosje daarna kreeg ik problemen. Maar ik herinner me wel dat niet alles ineens weg was. Stukje bij beetje verdween.
Van de week zelf een update gedaan naar D605. Alles werkt behalve nog steeds de DAB radio.

Zou het aan de antenne kunnen liggen?

Qsil

Heb je iets gewijzigd aan de antenne,  een andere geplaatst misschien?
Nissan Qashqai Tekna, wit, 2012, 2.0, 4 wdr. automaat, benzine, side bars, dubbele uitlaat, spatlappen, Bose installatie, Nissan drl.

jvds66


tweakradje

Goedemorgen Jan,

Mijn veldsterkte geeft -32 dBm aan. Denk dat je DAB antenne niet goed werkt zoals hierboven al werd opgemerkt. Zo aan je verhaal te horen zou het een stekker/kabel probleem kunnen zijn.
Zelf heb ik daar nooit iets mee gedaan maar misschien kan je de technische documentatie downloaden om uit te zoeken welke stekkers en kabels voor de DAB antenne zijn.

Kan ook iets in de radio zelf zijn. Van onze Engelse vrienden: https://www.qashqaiforums.co.uk/viewtopic.php?t=10537

QQ J11 2014 1.2 DIG-T Connect

Hijlko

Bericht is al wel bijna een jaar oud maar toch: Bij mij doet de DAB het niet of nauwelijks als ik de achterruitverwarming aan heb staan ???
QQ 1.3 Tekna+ DCT 30-10-2019

Nissanwielmonteur

Dan moet er een andere achterruit in of het filter wat achter de klepbekleding zit is kapot.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

Madmaus

Ik merk ook dat de DAB bij mij regelmatig helemaal weg valt en op laden komt.
In Den Haag kan ik bijna niet luisteren (qmusic) zonder dat het wegvalt (ongeveer 2 keer per minuut).
Als dit de nieuwe standaard gaat worden moet er nog veel gebeuren.
Signaal kwaliteit staat hier tussen de 40 en 0 waarbij die vanaf 20 wegvalt.




Is dit normaal voor DAB? Of ligt het aan mijn antenne?

Madmaus

#11
Een update aan mijn kant.
Ik merk dat sommige zenders echt voor 60% storen. Vaak zie ik dan zender niet beschikbaar of laden staan.

Wat ik net wel merkte is dat als ik de usb lader (in het dashboard) eruit trek de ontvangst beter wordt.

Is dat normaal gedrag?
Ik gebruik deze lader voor mijn draadloze lader namelijk.

Edit:
Nog specifieker het blijkt dus de oplader zelf te zijn die stoort. Deze zit vast aan het ventilator rooster boven de headunit.

Edit 2:

Na verplaatsen van mijn draadloos oplader naar de linkerkant is het probleem volledig opgelost.

Ik heb nog maar sporadisch dat de muziek even uitvalt