TomTom Kaarten QQ2020 updaten via USB stick

Gestart door Kees NQ2020, december 26, 2020, 11:59:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Kees NQ2020

Vandaag mijn kaarten van mijn QQ2020 ge-update via USB, men moet dan het programma eerst downloaden bij https://apps.nissan.navshop.com/en_gb/pctoolmac.html voor een Mac computer en via https://apps.nissan.navshop.com/en_gb/pctoolwin.html voor een Windows computer. Na het installeren van het programmaatje  een lege usb stick van minimaal 4GB geformatteerd op FAT32 en deze ingelezen in de auto via 'Kaartinfo op USN-apparaat opslaan'. Dan het programma starten op je PC cq Mac en de USB stick er in doen. Programma start dan op en laat een overzicht zien van wat er op je navigatie is geïnstalleerd. Tevens laat het programma zien hoeveel kaart updates er zijn. De kaarten welke je wilt updaten aangeven en het programma installeert deze op de USB stick. In de auto via 'Kaartupdate vanaf USB-apparaat installeren' de kaarten installeren c.q. updaten. Succes. Bij mij werkt het fantastisch en update de kaarten ieder half jaar.

srna513006

Vandaag heb ik op mijn QQ een poging gedaan om de kaarten te updaten.
Daarvoor vond ik de prima handeling van de TS Kees, daarvoor mijn dank.

Tot aan het installeren van de Map Update Tool op mijn Mac en het ophalen van de actuele NAVI data van de QQ ging alles goed.
Daarna de kaart voor NL via de Map Update Tool naar de USB stick gedownload ging ook goed maar dan kom ik niet verder.
Even vooraf, ik sta met de auto binnen bereik van één van mijn WiFi routers en daar is mijn QQ ook mee verbonden maar dat terzijde.

Ik plaatste de USB stick met de kaart update NL in de USB aansluiting en heb toen de motor gestart.
Er kwam een melding dat er een USB stick was gevonden en nog een melding maar deze laatste ging vrij snel weer weg.
Na enkele seconden kreeg ik de melding dat de Map Update niet mogelijk is tijdens de Software update, zie bijlage 1.
Nu had ik niet op om een Software update gevraagd maar zag kater dat de Systeem update op Automatisch stond welk waarschijnlijk de reden was dat die automatisch opstartte omdat dit via WiFi mogelijk was.
Geen probleem want na enige tijd kreeg ik de melding dat de Software update voltooid was en dat ik het het contact even uit en weer aan moest zetten om de update te bevestigen, zie bijlage 2.

Ik veronderstel dat met contact de Start-Stop knop bedoeld is, correct?
Dit heb ik gedaan maar daarna begint die weer opnieuw de Software te updaten en ik kom maar niet uit deze cyclus.
Ik snap het dus nu niet meer maar wellicht weet iemand hier raad mee.

Als bijlage 3 stuur ik nu de actuele status van de software door, misschien dat daar iemand iets mee kan.
Misschien heb ik nu wel de laatste Systeem software al geïnstalleerd.

QQ 1.3 Dig-T 160 DCT, Tekna+ plus Dynamic pack Bj 07 - 2020

gompietje

Na de software update moet je zeker 20 min wachten met opnieuw starten van de motor.
De nieuwe update moet dan 0821 zijn volgens mij de laatste versie.

srna513006

Ok, dat zal ik morgen dan wel zien of dat het geval is.

Het zou wel handig zijn geweest dat die wachttijd van 20 minuten in de melding op het scherm wordt weergegeven.
In elk geval bedankt voor de info.

Nissanwielmonteur

Als je bij 0818 de melding krijgt voor nog nieuwere software dan download je die, installeer je en inderdaad na lang genoeg contact uit zal de radio na het aanzetten na een moment aangeven dat de update voltooit is.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

srna513006

Vanmorgen de auto weer opgestart, dus met draaiende motor.
In eerste instantie kreeg ik weer dezelfde melding dat Map update niet mogelijk was tijdens Software update maar binnen 1 minuut kwam de melding dat de Software update voltooid was en inderdaad versie is nu 0821.

Hierna handmatig de Map update via USB aangezet en dat liep prima door.
Voor het gemak laat ik enkele schermafbeeldingen zien van het verloop van de update.
In het laatste plaatje staat de huidige status van de uitgevoerde Software en Map update.

Ik veronderstel dat de kaartversie 15041_3_7 de laatst beschikbare is.

Hoe zit het trouwens met het verstrekken van van de updates, blijft dit gratis of is dit aan een limiet gedownloade updates gekoppeld en moet je daarna betalen?

free images com

lapalmeraie

Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

gompietje

max063

Ik ben sinds een aantal dagen in het bezit van een tekna+ dynamic van juli 2020
Nu heb ik de navigatie geüpdatet via een usb stick 32 gb , kan iemand mij vertellen wat de laatste versie is van deze tomtom kaarten. ik krijg als versie 2017.12.1

Als ik op mijn usb stick kijk zie ik ook een kaart reset van Europa  met versie 2020.6 deze lijkt mij dan toch nieuwer?

srna513006

De laatste beschikbare versie is inderdaad 2017.12.1 Update 6.
Dus je hebt de laatste beschikbare versie.

laredo

Dat 5 jaar gratis geldt toch alleen voor de J11B versie? Of ook voor mijn J11 uit juni 2017? Ik dacht eigenlijk dat hij in juni 2020 zijn laatste update had gehad maar zou mooi zijn als hij nu in juni bij de grote beurt ook weer een upgrade krijgt. Iemand die dit weet?
2012 QQ 1.6 Acenta black - UGO ad6080 - Rear camera
2017 QQ 1.2 Dig-T N-Vision pearl white
2022 Kia Niro '23 hybrid steel grey

lapalmeraie

Qashqai J11b 2020 N-TEC 1.3 DIGT-T 140PK
Qashqai J11a Connect Edition - 1.6 DIG-T

srna513006

@laredo,
De auto van @max063 is een J11B met TomTom navigatie en die zit alleen op de nieuwe modellen modellen vanaf 2018 dus voor jouw QQ niet van toepassing.

max063

Citaat van: srna513006 op maart 09, 2021, 17:31:45 PM
De laatste beschikbare versie is inderdaad 2017.12.1 Update 6.
Dus je hebt de laatste beschikbare versie.

Dank voor de reactie idd Update 6.
Keek alleen een beetje raar op van 2017.12.1. ik had b.v.2020........verwacht

srna513006

Theoretisch zou Update 6 nog steeds va 2020 kunnen zijn.
Ik veronderstel dat 2017 de Main Update is uitgebracht en daarna b.v. elke 6 maanden een update.
Informatie over wanneer de updates zijn uitgebracht heb ik nog niet kunnen vinden maar vind het eerlijk gezegd ook niet zo boeiend, als er maar regelmatig een update verschijnt.