Problemen distr.ketting, spanrollen en olieverbruik

Gestart door Minibakkie, oktober 20, 2020, 20:10:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Minibakkie

Beste QQ-rijders,

Ik zit met een paar probleemvragen. Ik heb zelf een QQ 1.2 N-Connecta, 2018 met 43000 km. Beurten bij de Nissan garage. Bij het controlen van mijn oliepeil, 10.000km na de laatste beurt, was er 1/3 deel van de peilstok tussen laag-hoog, olie weg. De Nissan monteur vertelde mij dat er 1.6 liter tussen L en H zit. Dus bijna 0,5 liter olie weg. Dat vind ik best veel voor een auto van 2 jaar en 43k. Toen kaartte ik de problemen van Renault aan m.b.t. de ratelende distributieketting en vastlopende spanrollen, door te weinig olie. Toevallig heeft een kennis van mij een Renault Scenic met een 1.2 motor (dezelfde die in de QQ zit). Hij heeft in de laatste 4 maanden bijna €3000 aan reparaties betaald door een vastgelopen spanrol en ratelende ketting. Blijkt te weinig olie in de motor te zitten. Deze heeft waarschijnlijk ook de smering van de turbo verzaakt, want die moest ook vervangen worden. De Scenic had ca. 80000km gelopen en is 5 jaar. Geen garantie dus en Renault wil en doet niets. Nu een maand later blijkt er bijna geen olie meer in de motor te zitten want de peilstok geeft niets meer aan. Monteurs zijn stomverbaasd want er wordt geen oliestoring gemeldt. Op het Renault forum is het een hot item. Ik heb dit dus bij de monteur/werkplaats van Nissan verteld wat zij hiervan vinden omdat wij dezelfde Renault motor hebben. Het olieverbruik kan komen door roetaanslag in de cylinders. Schijnt door de directe inspuiting van benzine te zijn. Hierdoor hebben de zuigerveren geen goede afdichting meer, waardoor olie weglekt en verbrandt wordt. De monteur zei dat dit bekend is bij Nissan en bij een onderhoudsbeurt hier extra naar gekeken wordt en/of de ketting meer lawaai maakt dan normaal. Nissan komt je hierbij tegemoet en heeft de garantie verlengd van 3 naar 5 jaar, of 150.000km, als zich in die periode een probleem met de distributie of spanrollen voordoet. Nou is dat een geruststelling, maar wat als het gebeurd na 5 jaar? Op het Renault forum doet het probleem zich voor bij 60-80k, wat dus ook bij mijn kennis is gebeurd. Mijn grote brandende vraag is dus, hebben QQ leden hier, met dezelfde 1.2 motor, 1-5 jaar en rond de 80k km's, gelijk soortige problemen gehad? En wat waren de reparatie kosten en hoe is dit door Nissan opgelost? Het verontrust mij nl. een beetje omdat ik eenzelfde 1.2 motor heb.

Alvast bedankt, Gr. Larry

robv2

Hier een QQ 2015 1,2 liter Tekna met 60.000 km op de teller. Controleer regelmatig oliepeil, geen (nauwelijks) verbruik. Ben eergisteren door de garage gebeld dat het gerinkel dat ik hoorde als ik langs een muurtje reed met het  raampje open hoort bij een probleem met de distributie ketting. Toestemming gegeven om de ketting, spanrol en oliepomp te laten vervangen. Motorisch viel op dat de auto wat luidruchtiger was. Onnodig om te zeggen dat ik hier niet blij van wordt.

deusjevo

Ik had dat gerinkel 4 jaar geleden al, uiteindelijk hoooooopies gezeur mee gehad.
NWM zal het nog wel weten en volgens mij kwam het toentertijd nog niet veel voor.

https://www.qashqai-passion.nl/index.php?topic=9182.0

Ik had geen olieverbruik trouwens.
Redelijk gesjeesde 2CV ❤️ rijder

Primera P11

Minibakkie,

O.3 liter olie weg na 10.000km is natuurlijk geen olieverbruik.
Dat moet ik er ook bij gooien na 10.000km, niks aan de hand.
De ketting is wel een issue, maar die word kosteloos vervangen als deze opgerekt mocht blijken.
En ja, na 5 jaar garantie houd het ook wel een keer op natuurlijk.
Het is sowieso aan te raden om elke maand je vloeistoffen na te lopen.
Veel mensen denken vandaag de dag dat er wel een lampje gaat branden als de olie te laag staat.
En dat moderne auto's niks meer verbruiken.
Veel kun je zelf voorkomen.
En als je dat elke maand controleert zie je gauw genoeg of iets een probleem aan het worden is.
Maar geen problemen gaan maken als ze er nog niet zijn.


Rijd een Nissan pulsar visia van 2017
*Link verwijderd*

Minibakkie

Hallo Primera,

Ik ben 2 jaar terug overgestapt van Ford Focus naar een QQ met 1900km op de teller. Een auto met een waarde van meer dan € 34.000. Bij de Focus nooit olie hoeven bijvullen. Voor een auto van iets meer dan 2 jaar vond ik een halve liter olie wel veel. Zeker met de huidige issues van de distributie. Dat geven de bovenstaande reacties wel aan. Buiten de garantie gaat je dit al gauw boven de €1000 kosten. Dat staat mij tegen want daar heb ik niet de QQ voor gekocht. Misschien denk jij er anders over.
Ik weet wel, dat als er zich iets met de distributie voordoet in de lopende garantie, is het voor mij duidelijk dat je niet de kwaliteit krijgt, die je wel had mogen verwachten van de QQ. Helaas.

Primera P11

Minibakkie,

Ik bagatelliseer het ook niet.
Het gras bij de buren is echt niet groener.
Als het maar op een nette manier opgelost word.
Dat vind ik veel belangrijker.
Ze onderkennen de problemen echt wel.
Binnen de garantie word het vervangen en er word niet moeilijk over gedaan.
En geloof me, ik heb ook Vw/Audi gereden en daar was het schrikbarend wat er kapot aan ging en ik was altijd de eerste die er mee kwam.
Hadden ze nog nooit gezien, heel internet stond vol van dezelfde problemen, maar ik was de eerste die er mee kwam.
Ik bedoel maar, en dat is toch geen goedkope auto en daar verwacht je toch zeker service en een vorm van coulance.
Dan is het bij Nissan toch wel een heel stuk netter geregeld.



Rijd een Nissan pulsar visia van 2017
*Link verwijderd*

sandor

Wees maar zeker ALLE  merken hebben hun problemen , en inderdaad het belangrijkste is de manier hoe het wordt opgelost .
Een ding heb ik onthouden , hoe duurder de  nieuwprijs van de auto hoe hoger de factuur later oploopt  :yep:
Dat is een feit .

ChrisS

Met zijdelingse interesse heb ik een tijdje geleden dit topic gelezen, maar nu meer dan zijdelings. Want ook mijn 1.2 heeft blijkbaar een uitgerekte ketting en wordt morgen vervangen. (Olieverbruik is verwaarloosbaar bij mij). Ik bracht hem weg voor een grote beurt (98.000km) en kreeg al een uur erna telefoon dat ze het al hoorden toen ze hem naar binnen reden. Advies was om te vervangen en zo niet, om in ieder geval hier niet verder mee te rijden. Ik vertrouw de garagist dus de keuze was snel gemaakt.

Maar;
Waardoor komt dit ? Ligt dat aan het ontwerp, aan de kwaliteit en vooral; zit het er dik in dat je dat iedere 100,000km aan je broek hebt, of worden er nu verbeterde versies geplaatst ?