CVT ervaring ?

Gestart door Paulio, april 17, 2007, 19:06:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Colinissan

Citaat van: Ton2e op juli 07, 2007, 17:14:09 PM
Citaat van: Bunkertje op juli 07, 2007, 12:54:10 PMNiemand kan je bijv vertellen wat het max. koppel of vermogen is wat zo'n bak aankan. En dat is lastig als je de boel wilt heelhouden.
In bijv. de Murano (trouwens ook in sommige Mercedessen) zit ook een CVT en dat is een auto met beduidend meer vermogen dan een Qashqai. Dus met wat hij aankan zal het best wel meevallen.


Ook een reden waarom het koppel van de Murano (tis gewoon een 350Z motor) naar beneden is gehaald.
Daarnaast is er in Japan gewoon een Xtrail GT geleverd.
Die heeft 280pk met een cvt, dus vermogen moet zo'n ding wel hebben.

Problemen vroeger met een CVT bij de Primera P11 facelift, waren een gescheurde distributieketting met alle gevolgen vandien

Extouranner

Citaat van: Loek op juli 17, 2007, 16:02:50 PM
De reden, volgens mij,  dat die automaat aan de diesel is gekoppeld is omdat de diesel van Renault komt en de automaat dus ook.
De dieselautomaat is geen CVT, Loek.

Coen

Citaat van: Colinissan op juli 17, 2007, 17:06:29 PM
Problemen vroeger met een CVT bij de Primera P11 facelift, waren een gescheurde distributieketting met alle gevolgen vandien

De MR20DE is speciaal voor gebruik met de CVT ontworpen
zie een eerdere post:

Citaat van: Coen op april 24, 2007, 19:15:27 PM
...
“The MR20DE is a 2.0 L (1997 cc) version, the first in the family, bore is 84.0 mm and stroke is 90.1 mm. It was designed to use the XTRONIC CVT continuously variable transmission. It replaces the QR20DE, which powers the Nissan Primera and others."

Meer info over deze motor (en een vergelijk met de QR20DE van de Primera):

http://www.nissan-global.com/EN/DOCUMENT/PDF/ENVIRONMENT/TECHNOLOGY/en_engine_ura.pdf

Hieruit:
"The 2.0-liter MR20DE engine provides the low-end torque of a 2.2-liter engine and a broad, flat torque curve. In combination with a CVT, this results in highly enjoyable driving performance and excellent fuel economy under real-world driving conditions"

Hanno

Ik zie net dat Subaru ook bezig is met het ontwikkelen van een CVT  :yep:

http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=6888
Renault Captur TCe 160 EDC Iconic

QashQaya

Hoe langer ik in de CVT rij, hoe beter we elkaar leren kennen......

Ik ben er dan ook achter gekomen dat de auto nauw luistert naar je rechtervoet en het moment waarop je het pedaal intrapt.

Aangezien de CVT continue bezig is met naar het zoeken naar de ideale koppel, is het voor de bestuurder goed om te weten en te voelen waar de CVT mee bezig is, het wordt dus een samenspel.

Je kunt het misschien vergelijken met een auto en schakelbak, wanneer je in een lange bocht zit en je je rechtervoet goed gebruikt, dan zal je de bochtlijn beinvloeden en de auto en de bestuurder gaan zich prettiger voelen/gedragen.

Misschien een krom vergelijk maar het komt hierop neer:

Voor mijn gevoel haal je het meeste uit de CVT wanneer je op de juiste momenten je gaspedaal gebruikt, wanneer die momenten zijn, dat zal elke berijder zelf moeten uitvinden en dat is best leuk.

Ik doel dan op momenten voor stoplichten, in bochten, bij drempels en dan vooral de manier waarop de CVT 'schakelt' wanneer je optrekt.

Wel kan ik met zekerheid zeggen; wie denkt dat rijden met de CVT een kwestie van 'gas intrappen en gaan' is, die zitten er naast.

Door het 'elkaar leren kennen', komt het niet meer in me op om de schakelfunctie te gebruiken, dit is veel te leuk.


Wat denk jij ervan Paulio? Of andere CVT bezitters?

Paulio

Mijn CVT ervaring is positief :
Het schokken van de vloeistof automaat heb je niet niet meer en het rijdt erg vloeiend.

Wel moet ik nog steeds wennen ( 4 weken pas ) aan de spons die je intrapt en het geluid gekoppeld aan je beweging.
De motor gaat eerst flink erin en wat later voel je pas de versnelling : kortom heel indirect.
Of hij zuiniger rijdt hangt natuurlijk erg van je rijstijl af.
Ff inhalen leidt snel tot een flink hoog toerental en bover de 10 ltr/ 100 km verbuik.
Ik heb nog geen bergen gereden maar daar lijkt het mij fijner dan het terug schakelen van de 5 traps automaat.
ciao

QashQaya

Dat wil ik ook eigenlijk zeggen........

Dat 'sponzige' gevoel kan je dus zelf beinvloeden door zorgvuldiger met je rechtervoet om te gaan.

Feit blijft: Als je hem vol intrapt, dan gaan de toeren idd behoorlijk gieren.

Ik rij vanaf eind april en kom er nu pas achter.

Laten we zeggen: Het nieuwe rijden...CVT stijl.  ;D

FrankieW

Weet niet of iemand deze link al had gevonden....maar voor de zekerheid............

http://www.nissan-global.com/EN/ENVIRONMENT/FAQ/CVT/index.html

bevat nuttige informatie over hoe een CVT bak werkt.

groet

Frank

Paulio

FrankieW, Bedankt.
Ik had wel het e.e.a. gelezen maar zoals altijd ...
een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
Een tevreden CVT rijder ! \-/

FrankieW

plaatje was inderdaad verhelderend. Ik rij nu in een reguliere automaat (4-traps). Heb onlangs als vervangende auto in een "automaat" van toyota gereden. Dit bleek geen echte automaat te zijn, maar een reguliere schakelbak waarbij de auto zelf schakelt (en niet zo soepel als bij een echte automaat).....weet niet hoe je zo'n bak moet noemen...toen ik bij de QQ zag dat ze een CVT hadden, was ik eerst bang dat het ook zo'n veel te enthousiast schakelende reguliere bak was....viel bleek gelukkig niet het geval. De proefrit die ik gemaakt hebt beviel zeer goed. Met achtergrondinformatie is ook meteen duidelijk hoe zo'n bak werkt....is toch prettig. kan niet wachten tot ik hem krijg.

groet,

Frank

Coyote

Dag FrankieW,

Ik rijd nu al 10 jaar Nissan met automaat, en sinds januari 2000 met de bekende CVT M6 schakelmogelijkheid erin. Het waren allemaal Nissan Primera's.
En ik moet je zeggen ik heb er totaal geen spijt van, en  het rijden met de Nissan CVT kan ik alleen maar aanbevelen, ik koop geen andere auto meer zonder een CVT erin,
en ik rijd al Nissan vanaf april 1973, toen heette het nog Datsun.

Dus je hebt een goede keus gemaakt met de Qashqai CVT erin.

Veel rijplezier ermee, maar dat zal ongetwijfeld wel lukken.

Coyote 8) 
Wij hebben de Qashqai e-Power Tekna + besteld, zaterdag 4 febr wordt ie afgeleverd.👍👍
Kleur Magnetic Blue met Zwart dak

FrankieW

Dat rijplezier moet nog even op zich laten wachten..... de verwachte leverdatum voor mijn QQ is eind febr. 08......duurt naar mijn idee dus nog heeeeeeeeeeel lang >:(
ik zie er wel naar uit....hou jullie wel op de hoogte als het zo ver is.  :)

Tornsse


-Q^Q-

nu we toch aan het linken zijn....  nog eentje voor het plakboek ...   http://www.nissan.com.au/CVT/
QQ 2.0 CVT Tekna Premium 2WD - 2007 / Brilliant Black / Bruin Leer / Cobra Grill / Chromen Zijstootlijsten, Achterklepstrip en Mistlampringen / Voorbumper Beschermers / Verlichte Instaplijsten / 5delige set  zonneschermen / EONON 5168E / Rear+frontcam / Dashcam MINI 0806/ Claxon Stebel TM/2 Chrome

FrankieW

Heren,
dank voor de handige links! nu is voor het nageslacht goed vastgelegd hoe een CVT bak werkt....hopelijk beïnvloed dit de pole die onder "aandrijving" wordt gehouden in het voordeel van de CVT....we lopen nu achter op die schakelbakken.... :'(