Geheugenfunctie elektrisch verstelbare stoelen/spiegels

Gestart door Hanno, januari 11, 2018, 09:37:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hanno

Onze QQ J11B is uitgerust met twee geheugen posities voor de elektrisch verstelbare stoelen en spiegels.

Werkt dit systeem alleen als de auto op contact staat en/of de motor loopt?

Mijn vrouw klaagt erover dat dit systeem niet werkt als zij de motor uitgezet heeft.

Iemand tips hoe dit systeem handig te gebruiken is?
Renault Captur TCe 160 EDC Iconic

blaster45

volgens mij  werkt het alleen als auto op contact staat ,heb ook j11b  gr blaster45
Nissan QQ 1.2 Tekna+  Dark grey

Henkiepenkie

Lijkt me hartstikke lastig als je de stoel alleen maar naar keuze 1 of 2 kan zetten met het contact aan.
Stel je echtegenote is vrij klein, heeft gereden en stapt uit.
Jij, 192 mtr. wil daarna instappen en dat kan dan alleen maar als je eerst naar het contact reikt om vervolgens van buiten de auto de stoel naar jouw geheugenstand te laten stellen.

Ik ken de situatie bij de QQ niet maar heb bij andere auto's gezien dat knoppen van de geheugenkeuze van de stoel op de buitenzijkant van de stoel is geplaatst zodat je voordat je instapt de voorkeursinstelling kan kiezen.
En dat zonder het contact aan te zetten.

Nissanwielmonteur

Volgens mij schuift de stoel ook naar achteren als je uit wil stappen.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

T&T

Dat alleen bij wagens met automaat Ton, bij wagens met een handbak gaat de stoel niet naar achteren.

In het instruktieboekje op pagina 3-23 word het omschreven, maar of het contact nu aan moet staan of niet kon ik niet vinden.

Dus zelf even uitproberen zou ik zeggen.
2009  1.6 Acenta l Café Latte
2011  1.6 Connect l Café Latte
2014  1.2 Dig-T Connect l Ink Blue
2016  1.2 Dig-T Tekna N-TEC l Night Shade
2018  1.2 Dig-T Tekna+ l Pearl White l luxueuze matten l Bose l V Coss Over lijst l Verl.dorpellijsten l Spatlappen l Led interieur verlichting

Hanno

#5
Het probleem is precies zoals Henkiepenkie hierboven omschrijft.
Het lengteverschil tussen mijn vrouw en mij is vrij groot.

Als mijn vrouw gereden heeft zet zij, na het uitzetten van de motor, altijd de stoel weer in de achterste stand.
Ik heb van haar begrepen dat de geheugenstand dan echter niet werkt.

Er is misschien wel een foefje te bedenken om dit probleem op te lossen, maar waarom kun je, als de motor niet loopt,
de stoel wel met de hand elektrisch verstellen maar niet met de geheugen toetsen  :-!

Wat Ton beschrijft werkt inderdaad zoals Theo al zegt in combinatie met een automaat.
Renault Captur TCe 160 EDC Iconic

Nissanwielmonteur

Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

Ronaldo

Zou eigenlijk in de sleutel moeten zitten. Dan staat hij altijd goed als je instapt. Had ik wel verwacht. Is bij andere merken al lang mogelijk.
Eerst een 1.2 Tekna en nu een 1.2 Tekna Xtronic met panoramadak. Verkocht en nu in het bezit van een Opel Grandland X Business Exclusive automaat.

T&T

Zolang er geen technische oplossing is, blijft alleen het door je vrouw bij verlaten van de wagen jou instelling vd stoel in te stellen over.

Snap ook niet waarom de een wel en de andere uitvoering niet.
2009  1.6 Acenta l Café Latte
2011  1.6 Connect l Café Latte
2014  1.2 Dig-T Connect l Ink Blue
2016  1.2 Dig-T Tekna N-TEC l Night Shade
2018  1.2 Dig-T Tekna+ l Pearl White l luxueuze matten l Bose l V Coss Over lijst l Verl.dorpellijsten l Spatlappen l Led interieur verlichting

Nissanwielmonteur

De stoelpositie is volgens de boeken wel degelijk gekoppeld aan de sleutel.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

blaster45

klopt of je vrouw zet jou instelling erin als ze de auto verlaat ,of jij moet hem eerst op contact zetten en dan op jou instelling zetten  , is idd niet logisch maar in de praktijk is het wel zo , ik kom ook niet achter het stuur als mijn vrouw  erin gereden heeft , is fijn als het flink regent  :-! :-! :-! :-! :-! :-!
Nissan QQ 1.2 Tekna+  Dark grey

blaster45

ow dat is nieuw Ton ,moet je de auto dan met sleutel openen ? of  hoe werkt het dan anders ,dan dat ik het tot nu toe doe ? ,auto met knopje op deur openen dan contact dan stoel verzetten ....is mijn volgorde
Nissan QQ 1.2 Tekna+  Dark grey

srna513006

Ik wil toch nog even op deze ruim 3 jaar oude topic inhaken, jammer dat begin 2018 het laatste bericht hierover is geschreven, waarschijnlijk nauwelijks belangstelling.
Misschien dat er intussen meer ervaringen zijn opgedaan want ik heb er zelf ook vragen over.
Ik heb de J11B DCT Tekna+ in gebruik.

Één ding staat vast, de geheugenopslag staat niet in relatie met de sleutel want anders hoef je natuurlijk niet eerst op de geheugenplaats L1 of L2 te klikken om de juiste geheugenstand te activeren.
Daarnaast maakt het ook niets uit welke sleutel je gebruikt, beiden functioneren zij door elkaar heen.
Het zou natuurlijk mooi zijn als de sleutel bepaald welke geheugenstand geactiveerd moet worden maar nadeel is dan dat je niet even van sleutels kunt wisselen.

Toen de auto net binnen was heb ik de stoel voor mij op geheugenstand L1 vast gezet.
Dit functioneert voor mijzelf prima, de stoel en de spiegels gaan bij het inschakelen van het contact naar de door mij gewenste stand.
Zodra ik de motor stop en ik de deur open gaat de stoel helemaal naar achteren in de zogenaamde instap / uitstapstand.

Als nu mijn vrouw welke beduidend kleiner is dan ik moet zij eerst de knop geheugenstand L2 circa 1 seconde indrukken zodat de stoel naar de voor haar gekozen stand gaat.
Zodra zij de motor afzet en de deur opent gaat de stoel ook naar achter maar beduidend minder ver als dat bij mij het geval is.
Het lijkt erop alsof de afstand die de stoel naar de uitstapstand een vaste waarde heeft want bij mij gaat de stoel veel verder naar achteren dan bij mijn vrouw maar ja, bij mij gat de stoel ook niet zo ver naar voren.

Gevolg is nu dat als ik na mijn vrouw de auto ga gebruiken de stoel in de uitstapstand nog te ver naar voren staat en ik mij toch nog enigszins nog tussen het stuurwiel en de stoel moet wurmen.

Het mooiste zou zijn als de stoel in de uitstapstand altijd zo ver mogelijk naar acteren zou gaan, dit komt het instappen te goede, maar ja, dat zal er niet inzitten.

Ik los dit nu op door > 1 seconde op mijn geheugenknop L1 te drukken want dan gaat de stoel ook naar mijn ingestelde geheugenplaats en die ligt verder naar achteren dan de uitstapstand van mijn vrouw.

Ik ben nieuwsgierig of ander gebruikers dit net zo ervaren.
QQ 1.3 Dig-T 160 DCT, Tekna+ plus Dynamic pack Bj 07 - 2020

ET65

De stand van de stoelen reageert bij onze QQ ook niet op de sleutel. De stoelen bewegen echter helaas niet naar achteren bij het uitstappen. Misschien een instelling die ik gemist heb.
Ik wist niet dat de stand van de spiegels samen met de stand van de stoelen werd opgeslagen in het geheugen, maar nu snap ik ook waarom ik de laatste tijd steeds de spiegels moet verstellen.  :-
Als ik instap nadat mijn vrouw heeft gereden druk ik even op de knop met mijn instellingen en kan dan binnen enkele seconden instappen. Het verstellen gaat razendsnel.
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T DCT Tekna+ Dynamic

Nissanwielmonteur

Volgens mij is dat naar achter bewegen alleen van toepassing op de automaat en is het aan of uit te zetten in het dashbord menu.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!