Trekhaak in combinatie met sensors (of omgekeerd)

Gestart door Leopold1, augustus 26, 2016, 15:54:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leopold1

Waarschijnlijk een vraagje voor de techneuten (Ton ?)

Als ik mijn afneembare trekhaak gebruik dan merken de sensoren dat (uiteraard) op, en krijg ik het onoverkomelijke gepiep.

Ben al bij de dealer geweest om te vragen of dit kon worden bijgesteld.

Het uiterste puntje van de trekhaak bevind zich op 12 cm van de achterbumper. Men heeft dus de afstand (die op 0 stond) op 12 ingesteld.

De technieker had er mij bijverteld dat er weinig kans op succes zo zijn, en inderdaad: er is niets veranderd !!

Is dit normaal, of is er toch een mogelijkheid om dit toch correct in te stellen ?


M Vr Gr

Leo 

deusjevo

#1
Mijn sensoren merken de vaste haak in mijn geval niet op.
Denk dat er dus best wat in te stellen valt.
Irritanter vind ik dat achteruitrijden met aanhanger of caravan niet mogelijk is zonder oorverdovende pieeeeeeeep....
Bij VAG verschijnt er dan een mooi aanhangertje in de boordcomputer en zwijgen de piepers  \-/
Redelijk gesjeesde 2CV ❤️ rijder

Nissanwielmonteur

Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

Leopold1

@ Ton,

Is dit een voorschrift van Nissan, of is dit gerelateerd aan die 12 cm die ik opgaf ?

Wat is de consequentie van die instelling in "normaal" gebruik ?
Betekend dit dat de sensoren aangeven dat ik al tegen het obstakel zit, alhoewel ik er in feite nog 32 cm van zit, of hoe moet ik dat zien ?

@ deusjevo,

het zou inderdaad handig zijn moest er geen biep melding komen als de trekhaak "bezet " is, dat zou mogen opgenomen worden in een update van de software, maar ik vrees dat dit een natte droom zal zijn.  :-!
Leo


Nissanwielmonteur

#4
Kleine uitleg.

Meestal is het 32cm. Dat is gemeten vanaf het hart van de sensor naar de achterkant van de kogel. Schuin dus.

De procedure die de monteur had moeten volgen staat beschreven in Bulletin PIB-WES-SN-14-001-nl
Als Belgiƫ hetzelfde B2B-portal gebruikt al NL dan kan hij dat daar vinden.

In het kort komt het erop neer dat de monteur de Consult gebruikt en bij Sonar, Data Monitor en vervolgens de waarde van Cen(RR) overzet naar de Trailer Hitch Detection Range Adjustment. Daarna het contact 10 sec uit en het moet geregeld zijn.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!

Leopold1

Bedankt Ton voor de info. \-/

Hiermee kan ik naar de garage.

Naar mijn gevoel zullen ze deze info ten zeerste appreciƫren.

Leo

Henkiepenkie

De sensoren kan je volgens mij met 1 druk op de schakelaar linksonder op je dashboard uitzetten als je niet piepend achteruit wil rijden.  ;D

Mijn trekhaak heb ik zelf gemonteerd en het was niet nodig om de sensoren na de montage bij te stellen.
Als mijn rode balkje achter verschijnt, sta ik vanaf de bumper gemeten nog ongeveer 30 cm van een obstakel.

Nissanwielmonteur

Dat kan Henk. Soms wordt de haak wel gesignaleerd en soms niet.
Nissanwielmonteur sinds 01-08-1986.
Het spreekuur is bijna iedere avond geopend vanaf 21.00uur.

Appen gaat makkelijker, vraag gerust mijn nummer.

Stuurt u mij een bericht, hou dan uw berichten en email in de gaten!!!